Roamler Direct: Geef zelf de 5000 actieve Roamlers een betaalde opdracht

15 juli 2012, 18:05

Een jaar nadat Roamler als eerste mobiele workforce officieel van start ging introduceert het een nieuwe dienst: Roamler Direct. Met Roamler Direct kan letterlijk iedereen opdrachten uitzetten. Momenteel wordt de dienst stapsgewijs uitgerold en ik kon als een van de eersten bij Roamler zelf een opdracht plaatsen. In deze blog vertel ik meer over deze nieuwe tool, test hem natuurlijk zelf en leg ik een van de oprichters van Roamler, Wiggert de Haan, wat vragen voor.

Roamler

Eerst wat achtergronden voor de mensen die zelf niet een van de 5000 actieve Roamlers zijn. Roamler is in juni 2011 gestart als een slimme dienst waarmee bedrijven snel locatiegebaseerde informatie kunnen verzamelen. Personen die de Roamler app op hun smartphone hebben staan (Roamlers) krijgen een bericht als ze in de buurt zijn van zo’n opdracht. Zo’n opdracht is bijvoorbeeld het fotograferen van een schap of aangeven of een bepaald product op voorraad is. Zodra de inzending door Roamler wordt goedgekeurd krijgt de deelnemer een geldbedrag variërend van € 2,00 tot €10,00. Omdat veel mensen in het hele land tegelijkertijd die opdrachten op verschillende plekken uitvoeren hebben opdrachtgevers vaak al binnen een dag de belangrijkste resultaten binnen.

Roamler Direct – interview Wiggert de Haan

En nu is er dus Roamler Direct. Ik heb zelf de dienst getest en heb ook een van de oprichters van Roamler, Wiggert de Haan, wat achtergronden gevraagd.

Hoe is Roamler op het idee gekomen van Roamler Direct? Hoe gaat de besluitvorming van nieuwe ideeen bij jullie? Wiggert: “Het past in onze filosofie. Namelijk een infrastructuur bouwen waar iedereen opdrachten op kan plaatsen en opdrachten kan uitvoeren. We bieden hier bijvoorbeeld ook API's voor aan zodat het geautomatiseerd kan. Concrete aanleiding is de vraag die we steeds vaker kregen van opdrachtgevers.

Leggen jullie ideeen voor aan de Roamlers? Wiggert: “Zeker. Tijdens meetings met roamlers (zoals het verjaardagsfeestje, meetups e.d.). Daarnaast komen er regelmatig Roamlers langs op HQ en leggen we ze dit soort initiatieven voor.

Hebben jullie ook nog andere namen overwogen? Wiggert: “Zat.O.a. Roamler2Roamler, iRoamler, etc.”

Ik heb een opdracht geplaatst die voor een bepaalde einddatum moet plaatsvinden: Dansen in de stromende regen voor de Amsterdammers. 1 Amsterdammer verdiende daar 2 euro mee. Ik betaalde 8,33 euro waar ook 2 euro voor de Roamler die de opdracht gaat volbrengen in zit. Wat gebeurt er als de opdracht niet binnen de gestelde tijd wordt volbracht? Ik kan na de invoer wel de teksten editten, maar niet de einddatum. Krijg ik dan 2 euro terug? Wiggert: “Wordt een opdracht niet door een Roamler opgepakt dan komt het gereserveerde bedrag (minus kleine fee) weer beschikbaar om een andere opdracht uit te zetten. Ook kan het weer teruggestort worden naar PayPal. Wij houden dus alleen de basisfee van 2,50.

Ik merkte dat het systeem nu nog gericht is op 1 locatie en 1 roamler die de opdracht volbrengt. klopt dat? Wiggert: “Je kunt 1 opdracht op meerdere locaties neerzetten. Afhankelijk van de vraag gaan we de functionaliteit op de opdracht uitbreiden of bijvoorbeeld het aantal locaties.

Wat zijn intern bij jullie de verwachtingen bij jullie? Gaan jullie hier veel inkomsten mee genereren? Wiggert: “Ik verwacht veel mooie inzendingen. We hebben wel gewacht totdat we voldoende roamlers hadden om te zorgen dat elke opdracht redelijkerwijs uitgevoerd kan worden maar de pricing is er niet naar dat we het snel gaan terugverdienen. We hopen voornamelijk veel te leren. Wat voor opdrachten zijn er mogelijk en waar wordt het veel voor gebruikt?. De lancering van Roamler Direct is net als de lancering van Roamler een jaar geleden een nieuwe en onbekende stap. Met circa 5000 actieve Roamlers is er een kritische massa bereikt waarbij de kans groot is dat de opdracht – mits deze een goede prijs/complexiteitverhouding heeft natuurlijk- wordt uitgevoerd. Als Roamler Direct aanslaat zal de functionaliteit worden uitgebreid met meer mogelijkheden zoals het tonen van voorbeeldfoto’s en extra (foto) vragen. “

Voor welke doelgroep hebben jullie dit gemaakt? is het het voor iedereen (bedrijven) te gebruiken of alleen voor de 5000 roamlers? Wiggert: “Zeker ook voor bedrijven. Stel je voor dat je een locatie op het oog hebt voor een ANWB winkel in Hippolytushoef. Want je weet dat daar een pand te koop staat. Je kan dan een Roamler vragen wat meer info te geven over de locatie en een foto te maken. Daarnaast zijn er voor bedrijven natuurlijk nog veel relevantere opdrachten te bedenken als; wordt een prijs goed doorgevoerd in een winkel, is POS materiaal aanwezig, zit een bepaald artikel in het assortiment. En voor consumenten: Wat is het assortiment van een nieuwe winkel in de 9 straatjes, Zoek een origineel cadeau in een Friese winkel, Laat een foto van je geboortehuis maken, Wat is de prijs van een bepaald product in een winkel, Wat staat er op het menu in een bepaald restaurant, etc.

Het formulier is nu nog alleen via een directe link beschikbaar: https://direct.roamler.com. Later deze maand zal Roamler een vernieuwde website krijgen waar direct naar het formulier kan worden genavigeerd.

Test met Roamler Direct: doe de regendans buiten

Ik heb een opdracht geplaatst bij Roamler Direct op zaterdagavond: Doe een buiten in de regen en geniet zo van de zomer. Ik vroeg de Roamler die deze opdracht accepteerde een foto te laten maken. Hij of zij verdiende daar 2 euro mee. Mij kostte een simpele opdracht 8,33 euro. Ik betaalde met PayPal.

Na het invullen van het formulier en het doen van een betaling via PayPal was de opdracht direct beschikbaar voor de Roamlers. Ik kreeg het bewijs per email opgestuurd toen ik dit uitvroeg op twitter. Ik woon zelf niet in Amsterdam, dus kon de opdracht zelf niet zien. Vandaar.

Zodra een Roamler de opdracht uitgevoerd heeft, moet ik hem binnen 24 uur goed- of afkeuren. Ter vergelijking: een opdracht die door Roamler zelf wordt geplaatst wordt vaak al binnen 2 uur bekeken. En toen moest ik wachten op regen in Amsterdam, want daar had ik de opdracht op getarget. Ik moest tot 13.37 uur wachten. Toen deed Laurens de regendans:

Conclusie

Zelf vind ik het een mooie toepassing. In het gesprek met Wiggert heb ik veel mooie toekomstbeelden gehoord. Ik zie er een mooie toekomst voor. Met name het in kaart brengen van buurten en het maken van foto’s lijkt mij een slimme zet. Geregeld denk ik zelf “klopt deze informatie nog wel” als ik iets lees op internet. Nu heb je een kans om als bedrijf die informatie zeer gericht te laten controleren.

Daarnaast vind ik het een prachtige en slimme uitbouw van het concept Roamler. Er zijn al succesvolle cases van het normale Roamler, vooral gericht op de retail, en nu wordt het netwerk opengesteld met Roamler Direct. Het wordt laagdrempeliger gemaakt om gebruik te maken van de mobiele manschappen van Roamler.

Jouw mening

Wat vinden jullie van deze nieuwe functionaliteit? Gaat het een hit worden? En zo ja, welke vragen zou je uitzetten. Laat het weten in de comments!

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mike van Hoenselaar

    Leuk idee en ben heel erg benieuwd hoe het opgepakt wordt. Zover ik net gezien heb kan ik er nu zelf nog niet zo veel mee.

    Moet wel zeggen dat ik Roamler minder en minder ga gebruiken.

    Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij 4SQ.

    In het begin heel erg leuk, maar daarna zwakt het af.

    De incentive in geld is blijkbaar niet genoeg om mee bezig te blijven.

    Ook vrienden in de app is voor mij niet genoeg.

    Ik start de app bijna niet meer op.

    Wellicht is mijn afnemende interesse dat omdat ik in een gebied woon waar bijna geen Roamlers zijn. Wat er dus voor kan zorgen dat dit bij mij niet echt werkt.

    Daar wil ik ook graag statistieken van zien btw :-). Het gebruik van de app in general. Ben heel erg benieuwd om te zien wat het gemiddeld aantal procent is dat opdrachten uitgevoerd worden. En ook op regio natuurlijk :-).

    Wat ik een echte plus vind is dat Roamler door blijft ontwikkelen. Elke maand is er wel een mooie nieuwe feature (Social, UK). Daarvoor sla ik graag mijn handen op elkaar.


    16 juli 2012 om 12:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!