Rick Boerebach (ZEEF): “Wij zijn beter dan Google AdSense, daar ben ik 100% van overtuigd”

12 mei 2014, 09:51

“Wij zijn een crowdsourced content curation platform om search en advertising te verbeteren.” Nog voor het Top Names-gesprek met Rick Boerebach goed en wel begonnen is vliegen de buzzwords al over tafel. Maar wie kijkt naar het product waar hij het over heeft, ZEEF.com, moet vooral direct aan Startpagina denken. “Daar zijn we zeker door geïnspireerd, maar er zijn heel wat dingen die beter kunnen en dat is wat wij willen oplossen”, zo luidt de reactie van Boerebach. Zonder Startpagina te willen afvallen, het bedrijf heeft nog steeds een jaaromzet van zo’n 25 miljoen, innovatie lijkt niet hun sterkste kant.

Zo richt Startpagina zich alleen op Nederland, terwijl Zeef een globale markt wil bedienen. De dochterpagina’s op Startpagina zijn in handen van één beheerder. “Die heeft geen enkele motivatie van buitenaf om de pagina ook actueel te houden. Er is geen concurrentie, de pagina zal er altijd zijn. Het is een monopoliepositie.” Bovendien meent Boerebach dat de contracten met de beheerders te wensen over laten. Dat zijn allemaal zaken die ZEEF beter wil doen. Te beginnen bij concurrentie op pagina’s. “Bij ons is het echt een crowdsourcing netwerk, dus een sociaal netwerk waar mensen kennis kunnen delen en monetizen en meerdere experts kunnen concurreren op hetzelfde onderwerp.”

“Door concurrentie komt het beste boven drijven”

Concurrentie mag dan misschien beheerders alert houden, de gemiddelde bezoeker zit niet te wachten op honderden pagina’s over één onderwerp. Een probleem dat ZEEF oplost door alleen de vijf beste pagina’s te laten zien. “Dat meten we op basis van performance, dus het gaat niet om volume. Volume creëren kan iedereen, iedereen kan traffic inkopen. Wij meten hoeveel bezoekers er komen en hoe vaak er wordt geklikt op een link. Dat bepaalt de kwaliteit.” Dat er mogelijk veel mensen aan eenzelfde onderwerp gaan werken ziet Boerebach juist als iets positiefs. “Wij willen dat de crowd ermee bezig is. Wij denken dat door concurrentie het beste boven komt drijven. Maar wij geloven dat de beste experts de beste pagina’s gaan maken en dat die beter zullen zijn dan de beste geaggregeerde pagina’s.”

Een reden voor de crowd om actief te worden is het feit dat linkjes via affiliate deals mogelijk geld kunnen opbrengen. Wanneer iemand dankzij een link een product koopt waarmee een affiliate deal is gesloten krijgt de plaatser van de link een deel van de opbrengst. Die affiliate deals zijn een wereld op zich. Een wereld waar het team van Boerebach thuis in is. “Ik denk dat we één van de beste affiliate marketing teams ter wereld hebben.(…) Wij integreren alle affiliate netwerken in het systeem. Een webshop zit vaak bij een affiliate network om meer sales te krijgen. Ze hebben zelf hun eigen marketing beleid, maar er zijn ook creatieve mensen die op andere manieren extra klanten trekken. Dat is waarom adverteerders bij een affiliate network gaan: om dat bereik te krijgen. Wij integreren gewoon de api’s van al die netwerken.”

“De potentie en ambitie om de concurrentie met Google aan te gaan”

Dat gezegd hebbende, Boerebach is ervan overtuigd dat het merendeel van de beheerders niet meedoet voor het geld. “Wij zien dat vrijwel iedereen bij ons meedoet vanuit passie: om informatie te delen, autoriteit op te bouwen of omdat ze vaak vragen krijgen en die zo één keer makkelijk kunnen beantwoorden. Het gaat dus in eerste instantie om het delen van kennis.” Zo is Boerebach zelf de beheerder van de MarsOne pagina. ” Ruimtevaart is mijn passie. Daar verdien ik helemaal niks mee, maar ik vind dat die informatie gedeeld moet worden.” Ondertussen gaat het goed met ZEEF. Het bedrijf heeft sinds januari 2013 al 1,2 miljoen aan investeringsgeld opgehaald en rekenen erop zeker nog een miljoen te kunnen binnenhalen.

ZEEF weet zichzelf te positioneren als een geslaagd alternatief voor Google AdSense. “Wij zijn in meerdere opzichten beter, daar ben ik 100% van overtuigd.”Loopt ZEEF daarmee niet het risico om door Google te worden opgekocht? “Wij hebben echt de potentie en ambitie om de concurrentie aan te gaan. Voor minder doen we het niet. (…) Het proces van business development tot implementatie duurt bij Google maanden en wij hebben de energie en kracht om heel snel features te releasen. We zullen ze altijd voor blijven, zowel in het creatieve proces als in passie en wilskracht.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

1 Reactie

    Gijsbert Oord

    Mijn ervaring op dit moment is dat ZEEF vooral erg veel van hetzelfde is; iedereen kan een kennispagina inrichten en vaak staan daar dezelfde links op.

    Voor mij heeft het nog geen toegevoegde waarde. Misschien verandert dat in de toekomst.


    26 mei 2014 om 20:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!