Research: hoe 258 merken Twitter gebruiken

9 november 2012, 06:29

Brandwatch, een leverancier van tools voor monitoring en analyse van social media, onderzocht hoe 258 merken Twitter gebruiken. Het onderzoek levert een paar interessante uitkomsten over de mate van gebruik en de tools die daarbij worden ingezet.

Overigens is het handig om de eigen rol van Brandwatch als leverancier van social media monitoring software in het achterhoofd te houden, want er heeft een subjectieve selectie plaatsgevonden t.a.v. de merken:

“When compiling the brands included in this study, we selected a sample of 258 companies that we felt best represented the market, covering a broad segment of leading brands in the UK and overseas, though it should be noted.”

Conclusies

De belangrijkste conclusies:

  • 10% van de 258 onderzochte merken twitterde in 2012 niet. Dit was in 2011 nog 28%.

  • 75% van de merken gebruikt Twitter voor broadcasting en engagement.

  • Meest populaire platform om te twitteren is de standaard web interface van Twitter.

  • Maar liefst 59% van de brands wisselende van tool in 2012.

  • Qua toolgebruik zijn Hootsuite en Spredfast duidelijk winnaars en Tweetdeck en Cotweet de verliezers.

  • 11% van de merken gebruikt software voor het automatisch plaatsen van tweets.

  • Van de gebruikers van Radian6 gebruikt slechts 8% die tool voor engagement.

Het aantal merken dat meerdere accounts gebruikt op Twitter is ten opzichte van 2011 fors toegenomen, van 7% naar 35%. Hamvraag daarbij blijft of het gebruik van meerdere accounts echt extern ingegeven wordt, bijv. vanwege een sterk onderscheidende doelgroep, of meer intern in de zin van: “Afdeling X is succesvol op Twitter dan moeten wij met afdeling Y ook een eigen account en aan de slag”. Overigens niks mis met meerdere Twitter-accounts voor bedrijven, alleen als het niet extern ingegeven wordt, is het verre van optimaal en kost het extra veel moeite het tot een succes te maken.

Ondanks een ruim aanbod van social media-monitoringtools blijken veel van de onderzochte merken nog gewoon de webinterface van Twitter te gebruiken. Redenen worden helaas niet gegeven in het rapport, maar ik vermoed dat de teams qua omvang beperkt zijn en dat wellicht het gebruik willen maken van de Twitter-shortening (http://t.co) in plaats van Bitly of andere shortening services een reden hiervan kan zijn. Het gebruik van Cotweet is drastisch gedaald sinds 2011; de begin dit jaar doorgevoerde prijswijzigingen hebben duidelijk hun uitwerking.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Oli4b

    tweede alinea: Brandwacht


    12 november 2012 om 15:36
    evroekel

    Thx. Aangepast!


    12 november 2012 om 16:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief