Reinier Ladan (interactie-ontwerper): “Test met mate, voor je het weet rijdt iedereen in een Lada”

14 mei 2013, 09:29

De online designwereld ziet er vandaag de dag totaal anders uit dan vijf jaar geleden. Daar kan freelance interactie ontwerper Reinier Ladan over meepraten. Vijf jaar geleden bestond ‘touch’ nog niet, waren allerlei apparaten die we vandaag de dag dagelijks gebruiken nog niet op de markt. En als ontwerper heb je geen andere keus dan proberen bij te blijven. “Apparaten koop ik gewoon. Ik hou het bij. Maar het is inderdaad een redelijk snel verschuivende wereld”, vertelt Ladan in een aflevering van Top Names.

Dit verslag is geschreven door Leonieke Daalder (@daalder).

Als interactie-ontwerper tekende Ladan voor onder meer de NOS-app en de NOS-site. “Daar ben ik trots op: de app is goed ontvangen en wordt veel gebruikt.” Bij design draait het altijd om twee partijen: de opdrachtgever en de gebruiker. “De opdrachtgever heeft een bepaald doel: die wil spullen verkopen, bereik, enz. De gebruiker heeft ook een doel, bijvoorbeeld statistieken bij een wedstrijd, nieuws lezen, spullen kopen.

En als allebei die partijen tevreden zijn en blij zijn, dan heb je iets goeds gedaan. Dus een ontwerp is goed als iedereen tevreden is, zowel de aanbieder als de ontvanger.” Daarmee zou je kunnen uitkomen bij de middelmaat, maar Ladan gaat uit van de theorie dat wanneer veel klanten tevreden zijn de opdrachtgever dat ook vaak is.

“Voor je het weet, rijdt iedereen in een Lada”

Bouwde je vroeger een website voor een klant, tegenwoordig moet je er rekening mee houden dat die site er niet alleen op de computer (Mac of pc) goed uitziet, maar ook op tablets en mobiele telefoons. Om direct te ervaren hoe een site eruit komt te zien en of de functionaliteit werkt, werkt Ladan bij voorkeur rechtstreeks in de browser. Anders kan het zomaar gebeuren dat hij lang en diep over een ontwerp nadenkt, maar direct bij de eerste paar clicks merkt dat het niet werkt.

Doordat ontwerpen en inhoud er ook op een mobiel goed uit moet zien wordt je wel gedwongen direct inhoudelijk te focussen. “Je kunt maar weinig ontsluiten, dus wat is het belangrijkste? Dat werkt door in je hele project. (….) Er wordt best veel aandacht gegeven aan hoe het eruit ziet, hoe het voelt, maar de inhoud is feitelijk belangrijker. Het gaat om het product dat geboden wordt en niet of het knopje rood of groen is. Dat is optimalisatie achteraf, makkelijk te veranderen.”

Of testen vooraf. Al is Ladan geen groot voorstander van veel testen vooraf. “Wat ik niet goed vind, is te ver doortesten. Voor je het weet rijdt iedereen in een Lada. En per definitie test dat wat niet bekend is slecht.” Hoewel gebruikerstests wel handig kunnen zijn. “Je ziet hoe mensen dingen over het hoofd zien: het geeft je inzicht in hoe mensen met het internet en met apps omgaan. Maar die testen zitten niet altijd in de opdrachtbudgetten.”

“Mac minded”

Ooit kocht Ladan van zijn eerste spaargeld een Mac. Hij omschrijft zichzelf dan ook als “Mac minded”. Geen Mac-fan, want dat begrip heeft de laatste jaren niet altijd een positieve betekenis. “Bij Apple ontwerpen ze echt vanuit een ontwerpfilosofie, budget speelt daar bijna geen rol. Alles ontstaat vanuit een ontwerpdiscipline. Dat heeft me aan het denken gezet. Je hebt techniek en marketing nodig, maar mensen kopen ook een Mac vanwege het ontwerp. Dus daar kun je ver mee komen.”

Waar hij verder erg blij van wordt is in zijn vrije tijd “wat knutselen”. Zo zagen het afgelopen jaar zeker 60 initiatieven van zijn hand het levenslicht: websites, apps of podcasts. Veel verdwijnen na verloop van tijd vanzelf, maar de podcast De Appels & Peren Show telt inmiddels al 67 afleveringen: gesprekken met vriend Wietse over Apple en alles in een ruime cirkel daar omheen. Per Skype. Heel eenvoudig. Zoals het beste design ook vaak bedrieglijk simpel aanvoelt. Net als een doelpunt van Messi. Daar ziet ook bijna niemand hoe moeilijk het is of hoeveel werk er in zit.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!