Regie over realtime streaming met Ubideo

18 februari 2016, 09:00

Livestreamen vanaf je telefoon, tablet of GoPro: iedereen met een 4G-verbinding kan zichzelf casten als journalist of realityster. Apps als Periscope en Meerkat maken zulke realtime sociale media mogelijk. De Amsterdamse start-up Ubideo ontwikkelde zich de afgelopen maanden tot een interessante concurrent door zich te richten op realtime marketing voor bedrijven.

Hoe staat realtime streaming ervoor?

De belofte van livestreamen is simpel en slaat aan: meekijken in het echte leven, zonder tussenpartij of curatie. Periscope (van Twitter) had in augustus al 10 miljoen gebruikers en diezelfde maand lanceerde Facebook haar eigen liveplatform. Kleinere spelers als Meerkat en YouNow doen ook nog mee, maar lijken het zwaar te krijgen.

De focus van de apps ligt op het realtime delen van persoonlijke ervaringen. In het eerste succesjaar zagen we dan ook voornamelijk pseudo-beroemdheden en consumenten als gretige gebruikers. Dat wil niet zeggen dat realtime streaming geen zakelijke kansen biedt. Cocreatie, engagement, interactie: alle digitale-marketingbuzzwords zijn aanwezig.

Wat mist er nog?

Toch zijn vooral grote bedrijven terughoudend. Naast enkele interessante marketingexperimenten (zoals het houden van Q&A’s en het live geven van virtuele tours) blijven succesverhalen nog achterwege. Het karakter van de huidige apps (realtime, customer-to-customer, geen curatie) lijkt niet ideaal voor grote merken en hun corporate communicatierichtlijnen.

Voor potentiële zakelijke streamers lijkt dus vooral het gebrek aan regie een drempel te zijn. Dat zit hem in de “Wat als?”-vraag, die we al héél lang kennen van live televisie. Wat als er live iets onverwachts gebeurt? Wat als een broadcaster iets doet of zegt dat niet pas bij onze branding? Wat als…?

Aan de gebruikerskant zien we iets vergelijkbaars: een gebrek aan structuur. Wil je een evenement streamen? Dan heb je te maken met een aanbod van verschillende amateuruitzendingen vanuit meerdere points of view. Het kan knap ingewikkeld zijn om de beste broadcast(s) te vinden en hiertussen te zappen. Je kunt ook kiezen voor een gestructureerde, officiële livestream, maar dan mis je juist het sociale aspect.

De volgende stap: branded livestreaming

Zoals met zoveel sociale media is het de vraag wanneer realtime streaming de transitie maakt. Wanneer wordt het van een experiment een b2c-instrument waarmee merkwaarde wordt gecreëerd? De Amsterdamse start-up Ubideo biedt in haar branded-streamingapp twee missende elementen, structuur en regie, waarmee b2c-livestreaming een stap kan maken.

Ubideo heeft hiervoor een onderscheidende tool gemaakt: het regisseurspanel. Bedrijven maken in de app zelf een evenement aan en nodigen hiervoor verschillende (amateur)broadcasters uit. Alle broadcasts worden gecombineerd in één kanaal en kunnen net als camerahoeken worden in- en uitgeschakeld. De belofte: regie voor het bedrijf en altijd de beste points of view voor de gebruiker.

Dat klinkt goed en dat vond de marketingafdeling van de gemeente Amsterdam ook. In 2015 werden de grote festivals in de hoofdstad al via Ubideo met de wereld gedeeld. Met behulp van de bezoekers werden belangrijke momenten en bijzondere perspectieven in beeld gebracht, terwijl Amsterdam Marketing altijd de mogelijkheid had om even weg te zappen als een stream iets té Amsterdams zou worden.

Le Grand Départ van de Tour de France in Utrecht werd ook via Ubideo de wereld in gestreamd. Zo ging de kijker spontaan backstage met renner Fabian Cancellara: een mooie interactieve aanvulling op een toch al prima stukje stadsmarketing.

De mogelijkheden van het regisseurspanel zijn goed te zien in het compilatiefilmpje van de Stratos II+-raketlancering, die live via Ubideo te volgen was. Met meer dan 500.000 kijkers en een gemiddelde viewtime van 20 minuten is het een succesverhaal voor Ubideo én de TU Delft.

Via het regisseurspanel wordt ook de interactie met de kijkers opgezocht en kunnen dus verzoekjes vanuit het streamende publiek worden opgevolgd. Het is bovendien makkelijk om een broadcast in één keer via alle sociale media van een bedrijf te delen, iets wat bijvoorbeeld Periscope niet biedt.

Zo maakt Ubideo het mogelijk voor ABN AMRO om hun populaire Startup Friday-events met een groter publiek te delen, dat vervolgens via de branded livestream vragen kan stellen aan de pitchende startups.

Elke organisatie als mediabedrijf

Ubideo biedt dus een combinatie van realtime, co-creatie, bereik en regie. Met deze b2c-propositie onderscheidt de startup zich van de bestaande apps, die zich voornamelijk lenen voor c2c-content.

Branded streaming kan daarmee grotere implicaties hebben dan het huidige streaminglandschap doet vermoeden. Met een app als Ubideo is elke organisatie in potentie een mediabedrijf. Voor relatief weinig geld kan een merkbeleving worden gecreëerd rondom sport-, entertainment- en nieuwsevenementen. Dat biedt strategische kansen voor bestaande merken, maar zeker ook voor nieuwkomers. Denk aan:

  • NOS live “Langs de Lijn” mét beeld, ook voor amateurvoetbal.
  • De mooiste lichtshows van het Glow-festival in Eindhoven, gestreamd door Philips.
  • Live op de vluchtelingenroutes met slow journalism via VICE News.
  • Een dag in het leven van Lionel Messi, gesponsord door adidas.
  • Productmarketing door live unboxing van de nieuwste crowdfunding-rage die ein-de-lijk is verzonden (Minibrew, kijk je mee?).
  • Carnaval voor thuisblijvers, live vanuit Mestreech, gestreamd door Gulpener.

Welke branded livestreaming-mogelijkheden zie jij nog meer?

Marja Silvertant
freelance digitaal strateeg bij Overworld

Marja Silvertant is freelance digitaal strateeg/copy writer/service designer/buzzword gebruiker. Ook is zij co-founder van de cadeautjesapp Feli.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!