ReclameReview: zing mee met het BOB-lied van Goldband!

25 augustus 2021, 13:00

In de BOB-zomercampagne, die nu twee weken loopt, lanceerde Ministerie van IenW het nieuwe BOB-lied “Ik ben de Bob”, dat is geschreven door de Haagse popgroep Goldband.

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau

Strategie: Tabula rasa

Creatie: Dyon Ruiter, Tom van der Veldt en Joeri Jansen

Design: Jorn Slotboom

Account: Marleen Delisse, Rasjan Tahir, Diana Conijn en Hans Bauman

Productiemaatschappij: Vigics

Director: David Eilander

Producer: Vera de Bode

Producer: Sophie Victorine

Productiemanager: Josephine Kandeh

1 st A.D: Farah Abdi

D.O.P. : Floris van der Lee

Fotografie: Darren Smith

Grading: Fernando Barrientos

Edit: Tobias Cornelisse en Ian del Angel

VFX: David Velt & Vincent Rikkers

Media: Initiative

Verantwoordelijk bij Ministerie van IenW: Michiel Dammen, Charlotte Mattijssen en Marije Slagboom

Doelstelling

Nederland nog bewuster te maken dat je, ook in de zomer, altijd een BOB-afspraak maakt als je weer veilig thuis wilt komen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Iemand moet het hoofd koel houden om iedereen veilig thuis te brengen, dachten de mannen van Roorda en Goldband. Zij hebben voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nummer geschreven over uitgaan, het nachtleven én het belang om een BOB te regelen om veilig thuis te komen.

Dit is een nieuwe manier van BOB-campagne voeren met de release van een nummer en videoclip. Zowel de song als de sfeer in de video weerspiegelen de vreugde en het plezier en gekte dat we na lange strenge periode weer meer mogen. Het maakt het aanstekelijk om de Bob te zijn en anderen veilig thuis te brengen. Ook in het videobeeld komt dit terug, bv met dupliceren van de bandleden, de aankleding van de verschillende sets, visual effects en gebruik van loops op de achtergrond.

Boaz (Goldband): “Veiligheid, zowel in de nachtclub als onderweg ernaartoe (en terug), is iets waar wij persoonlijk veel waarde aan hechten.” Karel Gerlach (Goldband): “Als telgen van het nachtleven weten we als geen ander hoe duur een taxi is wanneer je geen BOB hebt.”. Milo (Goldband) vult aan: “Zonder gekkigheid. Drank in het verkeer is gewoon echt niet oke.”

Oordeel

Eén keer was genoeg om dit nummer vast in mijn kop te hebben. En niet eens irritant ook nog. Dan is je campagne geslaagd, toch? Want je weet dat mensen hierdoor onbewust heel vaak herinnerd zullen worden aan de boodschap van de BOB-campagne, die iedereen natuurlijk al jaren kent.

Wat ik heel goed vind gedaan, is de manier waarop ze erin geslaagd zijn om het wel lichtelijk grappig neer te zetten in de video zónder het onderwerp ‘BOB zijn’ belachelijk te maken. Daar zit natuurlijk wel een valkuil, maar deze is heel handig ontweken door de makers. Het is nu gewoon leuk om naar te kijken, terwijl je ondertussen een serieuze boodschap te horen krijgt.

Als oude man kende ik Goldband niet, maar in het persbericht lees ik: ‘Goldband is onlosmakelijk verbonden met het nachtleven.’ Als dat zo is, dan is de band een prima match voor deze campagne. Laten we hopen dat de millennial-doelgroep die graag het nachtleven opzoekt uit volle borst meezingt met deze campagne én ook daadwerkelijk actie onderneemt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!