ReclameReview: Vincent Optiek

10 januari 2018, 14:00

Een lokale opticien gaat viral met deze hiphopvideo die bedoeld is om zijn sale onder de aandacht te brengen. En natuurlijk om zijn winkel neer te zetten als the place to be.

Credits

Tekst: DeMan-D, Dimitri en Vincent

Opname raps: Studio Brainwash

Mix en beat: Dimitri

Mastering: Bas Allein Richir Studio Independent Recordings

Camera: Robin Datema

Edit en regie: Bram de Wijs

Gaffer: Michiel Kingma

Best-Boy: Arthur Gavan

Belachelijk idee: Vincent

De doelstelling

Klanten trekken voor de sale en Vincent Optiek onder de aandacht brengen.

De uitwerking

Vincent Optiek uit Houten is geen onderdeel van een grote optiekketen. Dus hij pakt het anders aan als hij wil opvallen in de massa. Ludieker vooral. Deze hiphopvideo is daar een perfect voorbeeld van. Op Facebook werd de video binnen een week al 55.000 keer bekeken.

Het oordeel

Het klopt gewoon helemaal. Het is duidelijk dat Vincent aan het dagdromen is van een rapcarrière, terwijl hij ondertussen in zijn optiekzaak staat. Dat zou heel makkelijk fout kunnen gaan in de uitvoering, maar zijn raps komen wél over. Het is geloofwaardig, want de tekst past perfect bij zijn vak. Bovendien zit de muziek en de video gewoon prima in elkaar. Ik denk dat dit de redenen zijn waarom deze video viral is gegaan.

Dat is knap, want hoe vaak gebeurt het nou dat een commerciële boodschap massaal wordt gedeeld? Zeker voor een lokale mkb’er is dat een flinke stunt. Maar ja, met zinnen als ‘pupillen willen de dealer’ en de term ‘helder’ gekoppeld aan Walter White van Breaking Bad, dan doe je sowieso iets goed. En ja, ik moest ook lachen om zijn artiestennaam: Vinnie Duur a.k.a. Kenny Kieke.

Natuurlijk is dit vooral een campagne voor de lange termijn, want hij blijft ook lang na de sale nog leuk. Maar ik verwacht ook echt dat Vincent Optiek hier meer brillen door verkocht heeft. Om dat te checken, heb ik Vincent gebeld om te vragen wat het hem opgeleverd heeft:

“Op Facebook heb ik alleen maar positieve reacties gehad. Veel traffic naar mijn website, veel nieuwe likes en volgers ook. Ik heb er ook directe omzet uit gehaald. Meerdere brillen zijn puur door die video verkocht, bijvoorbeeld iemand uit Nunspeet die speciaal naar mijn winkel komt om een bril te kopen omdat hij het filmpje heeft gezien. Maar ik zie het vooral als investering voor de lange termijn. Ik doe het omdat ik het leuk vind en omdat ik af en toe iets geks wil doen. Als we puur kijken naar directe sales dan kan het er niet uit. Maar voor het imago van mijn winkel was het een goede investering.”

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!