ReclameReview: Veilig Bankieren
De Nederlandse Vereniging van Banken is al een tijdje bezig met de campagne Veilig Bankieren, waarin een online veiligheidsinstructeur de hoofdrol speelt. Nu is er een vervolgcommercial die dieper ingaat op de achterliggende motieven van mensen om zich online onveilig te gedragen.
Credits
De vorige campagne was gemaakt door XXS, dus ik neem aan deze ook.
De doelstelling
Mensen bewegen om zich beter te wapenen tegen online gevaren.
De uitwerking
In de rol van talkshowhost gaat de online veiligheidsinstructeur Marc in gesprek met Shirley, die het niet zo nauw neemt met haar online veiligheid.
Het oordeel
Ik vond de vorige commercial prima uitgewerkt. Lekker overdreven (wat bij sommige mensen uiteraard irritatie opwekt), maar er wordt wel 20 keer gezegd wat je precies moet doen als je in een onveilige situatie komt. 'Hang op, klik weg en bel uw bank.' Door het zo simpel te maken, onthoud je het beter.
Dat is een heel verschil met deze langere commercial. De metaforen die Marc gebruikt voor de firewall en virusscanner (beschermd opgevoed worden door je ouders) gaan een beetje ver, vind ik. Er is ook heel veel afleiding van de eigenlijke boodschap in deze commercial. Eerst het introfilmpje van Shirley, dan de oefeningen die ze in de studio doet en de drukke montage van de video.
Daarom vind ik deze commercial veel minder sterk dan de vorige versie. De boodschap wordt naar mijn idee niet goed genoeg overgebracht. Misschien had Marc gewoon weer als een drillsergeant “Firewall, antivirus, software-updates” moeten roepen.