ReclameReview: VanMoof wil nooit meer terug naar het oude normaal

11 augustus 2021, 13:00

Veel mensen willen op alle gebieden terug naar het oude normaal. Maar waarom eigenlijk? Dat vraagt VanMoof zich af in deze nieuwe campagne. De e-bikepionier roept mensen op de positieve veranderingen vast te houden en de mobiliteitsgewoonten van vóór de pandemie achter zich te laten.

Credits

Creative Director – Pascal Duval

Director – Paul Geusebroek

DOP – Menno Mans

Head of Production – Joeri Breebaart

Project Manager – Samara van der Valk

Production Company – Halal Amsterdam

Service Production – Shelter

Editor – Brian Ent

Sound Design – Sauvage Sound Studios

Music Company – Sizzer

Grading – Laurens Orij

Post Production & VFX – Glassworks

Doelstelling

Mensen uitnodigen om hun stedelijke vervoersopties te heroverwegen voor een schonere, groenere toekomst.

Uitwerking

De campagne van VanMoof moet mensen in steden inspireren om vooruit te bewegen, in plaats van terug te vallen in “oude en destructieve mobiliteitsgewoonten van vóór de pandemie”.

Uit het persbericht: “De nieuwe film opent met een bekend tafereel: de chaos van een verkeersopstopping in het centrum van de stad. En terwijl bezwete forenzen weer in hun metalen boxen klimmen, is de boodschap van de film duidelijk: de dominantie van de auto behoort tot het verleden. We zien een botsing in omgekeerde volgorde; boze en gefrustreerde chauffeurs; gestreste voetgangers in een wazige mist van vervuiling; en een krappe bus met geïrriteerde passagiers die als sardientjes opeengepakt zitten. Geen pretje.

“Vanuit het rumoer van de stad komt triomfantelijk een fietser tevoorschijn. Zij baant zich soepel een weg door de verkeersopstopping, terwijl de auto’s en hun bestuurders om haar heen symbolisch in de tijd terugkeren.”

“Als je de gewoontes van mensen kunt veranderen – dat is zo krachtig”

Pascal Duval, creative director bij VanMoof geeft in het persbericht aan dat hoewel mensen hun routines hebben aangepast, ze volgens hem toch snel terugvallen in oude gewoontes. “Maar als je de autocultuur kunt veranderen; als je de gewoontes van mensen kunt veranderen – dat is zo krachtig. Hopelijk hebben we een sterke film gemaakt die aanzet tot nadenken en tot meer gesprekken leidt over dit onderwerp.”

Oordeel

De uitwerking van deze commercial is al een belevenis op zich. Elke keer als je hem ziet, vallen je weer nieuwe dingen op, want er gebeurt enorm veel. Het is bovendien supermooi in beeld gebracht en er zit krachtige muziek onder. Dat alleen is al voldoende om gedenkwaardig te zijn. Maar dan is er ook nog de overkoepelende boodschap.

Voor de klanten van VanMoof is de boodschap ‘blijf lekker fietsen joh!’ precies wat zij willen horen. In eerste instantie is dit dus prima klantenbinding. Maar in tweede instantie zet je hiermee ook een positionering neer waar een groot deel van de doelgroep zich waarschijnlijk wel in kan vinden. Er zijn immers maar weinig tegenargumenten die je kunt gebruiken, met uitzondering van ‘de afstand is te groot’.

Het enige minpuntje aan de commercial in mijn ogen is een bewust minpuntje

Het enige minpuntje aan de commercial in mijn ogen is een bewust minpuntje: er wordt niet letterlijk gezegd dat fietsen relaxter en milieuvriendelijker is dan de auto of het OV. Ik begrijp waarom dat is gedaan, want zo komt het totaal niet drammerig of vingerwijzend over. Maar je vraagt nu wel aan je kijker om een commercial van een minuut te bekijken en te ontleden, om vervolgens zelf tot de conclusie te komen. Maar ach, zo moeilijk is de boodschap in visueel opzicht nu ook weer niet: op de fiets heb je geen last van al dat gedoe, punt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!