ReclameReview: TomTom wearables

3 november 2016, 14:00

TomTom wil mensen in beweging krijgen. Op die gedachte is de nieuwe campagne voor de wearables van het merk gebaseerd.

Credits

Concept: Pool Worldwide

Creatieve strategie: Pool Worldwide

Account: Pool Worldwide

Producent: Sio van Bochove

Productie: Pool Worldwide

Regie: Paul Meijer

Producer: Sio van Bochove

Montage: Robert van Ees

Postproductie: The Ambassadors

Sound studio: The Ambassadors

Eindverantwoordelijk bij TomTom: Patrick Stal, Kelly McConville

De doelstelling

Mensen inspireren actiever te zijn en daarmee het merk TomTom laden.

De uitwerking

Patrick Stal, vp marketing voor TomTom Sports: “Deze campagne laat zien dat TomTom Sports de wensen vervult van alle sporters, ongeacht of ze net beginnen of trainen voor een marathon. We claimen hierbij onze plek in de sportwereld. TomTom Sports is er niet om te schreeuwen dat je iets onmogelijks moet bereiken, laat andere sportmerken dat maar doen. Wij helpen waar mensen het echt nodig hebben: aan het begin, waar excuses bedacht worden. Wij willen het merk zijn dat mensen inspireert ‘to get going’, en die eerste stap te zetten, hoe klein of groot die ook is.”

Het oordeel

Deze commercial is een visueel feestje. Je blijft ernaar kijken (ook als je niet in het vak zit), omdat je alle details wilt zien. De overgangen zijn perfect en de vaart wordt er continu ingehouden. Precies zoals TomTom de doelgroep in beweging wil krijgen/houden dus. Het motto ‘Get going‘ wordt zo niet alleen in tekst gecommuniceerd, maar ook door de manier waarop de commercial is opgebouwd.

De wearables van TomTom zijn vaak even in beeld, maar ik vind het nergens storend. Dat is natuurlijk wel een voorwaarde als je niet wilt dat mensen je commercial irritant vinden. Naar mijn idee is exact de juiste balans gevonden, want als je minder vaak producten van TomTom in beeld brengt, is weer niet duidelijk waar de commercial over gaat. Maar ja, in een commercial van een minuut is het ook makkelijker om een goede balans te vinden en toch nog je boodschap over te brengen dan in eentje van 30 seconden of nog minder.

Het gevoel dat ik overhoud aan het bekijken van deze commercial is sympathie voor het merk TomTom. Ze laten zien dat ze er voor iedereen zijn, van jonge bmx’ers tot marathonlopers op leeftijd. En ze brengen de boodschap niet dwingend, zoals sommige sportmerken doen. Op de schaal van likeability scoort deze fraai gemaakte uitvoering wat mij betreft heel hoog. Een goede zet dus, met het oog op de lange termijn.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!