ReclameReview: Telfort
Daar is hij: de nieuwe ‘Wie had dat gedacht?’-commercial van Telfort. Ditmaal gaat ex-miljonair Hans op safari in eigen huis.
Credits
Bureau: N=5
Creatie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert
Creatieve directie: Lukas van de Ven, Zwier Veldhoen
Strategie: Marc Oosterhout, Bastiaan Weers, Mijntje Cuijpers
Account: Anouk Zink, Leonie van der Mark, Yoeri Kastelein
Producer Interactive: Barbara Leusink
Motion graphic designer: Renoud Netjes
RTV: Monique Neuteboom
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseur: Mattias Schut
Camera: Menno Westendorp
Editor: Kapsalon / Marc Bechtold
Postproduction: The Ambassadors
Geluid: The Ambassadors
Fotograaf: Roel Nederveen
Online productie: Q-ban
Media: Mindshare / The Online Company
Verantwoordelijk bij klant: Elizabeth Goos-Rozendaal, Samantha Nagtegaal-Waas, Karen Meijer
De doelstelling
Meer mensen CombiVoordeel van Telfort laten afsluiten.
De uitwerking
Wie had dat gedacht? Van een safari met de Big Five, naar een natuurdocumentaire op vijf! In deze nieuwe commercial zien we Hans op safari gaan in zijn bescheiden appartementje waarbij hij met interactieve TV van Telfort de wildernis in huis haalt. En omdat Hans interactieve televisie combineert met mobiel krijgt hij CombiVoordeel.
Het oordeel
Eigenlijk is het een schande dat ik nog niet eerder een commercial uit deze meesterlijke reeks heb besproken. Want ik vind het superknap dat N=5 in 4,5 jaar een begrip heeft gecreëerd in reclameland. Je ziet om de haverklap memes voorbij komen met ex-miljonair Hans van den Berg en zijn standaardzin ‘Wie had dat gedacht?’. Rond de uitschakeling van het Nederlands Elftal bijvoorbeeld: “Van derde op het WK naar vierde in Groep A…” Iedere ontvanger snapt de context van deze grap, dus dan heb je echt iets neergezet. In dezelfde categorie als Cora van Mora en Peer Mascini met Melkunie.
Het feit dat de setting, hoofdrolspeler(s) en onderwerpen heel consistent worden doorgevoerd, maakt de campagne wat mij betreft zo sterk. Bij de commercials van Centraal Beheer wisselt de soort humor bijvoorbeeld, terwijl die hier altijd hetzelfde is: woordgrapjes, over the top acteerwerk en kleine visuele grappen. Ook in deze nieuwe commercial is dat weer het geval.
De commercials hebben bovendien allemaal een duidelijk onderwerp. Al is de call-to-action in dit geval niet heel concreet (hoe moet ik kiezen voor CombiVoordeel?), de interactieve televisie en de combinatie met mobiel zijn leuk visueel weergegeven, zodat je weet waar de commercial eigenlijk over gaat. Het gevaar is natuurlijk al snel bij dergelijke campagnes dat ze te veel op het grappige aspect gericht zijn en niet genoeg op de communicatieboodschap. In dit geval draagt de commercial sowieso bij aan de verdere branding van het merk Telfort, terwijl er ook een actiematig component in zit.