ReclameReview: T-Mobile

8 juni 2016, 11:00

Je hebt vast wel de afscheidscommercial gezien die T-Mobile voor Ali B maakte als dank voor de vijf jaar durende samenwerking. Hier is het vervolg: de nieuwe campagne van T-Mobile.

Credits

Bureau: Etcetera & Red Urban

Creatie: Raymond van Schaik, Massimo van der Plas, Marius Lichtendahl, Marvin The

Business Director: Danny van de Wetering

Campaign Producers: Marieke Prette, Daniel Vinig, Remko Esser, Marc Elbers

Strategie: Bas Vroonland, Frank Huiberts

Productiemaatschappij: Czar

Regisseur: Michael Sewandono

Producer: Frank Coenen en Sophie Hendriks

Edit: Manu van Hove

Online en grading: Ambassadors

Muziek: Massive Music

Geluidsnabewerking: Kees Kroot Soundcircus

Fotografie: Martin Dijkstra

Verantwoordelijk bij T-Mobile: Marco Kind, Randy van Essen, Rindert de Lange, Martijn Jaartsveld

De doelstelling

Het merk T-Mobile versterken.

De uitwerking

De nieuwe brandingcampagne van T-Mobile heeft als thema ‘Live Forward’. De digitale levensstijl van de moderne consument staat daarbij centraal. T-Mobile roept de doelgroep op om vooral op ontdekkingstocht te gaan in de nieuwe digitale wereld.

Het oordeel

T-Mobile gaat de toekomst dichterbij brengen, aldus deze commercial. Dat klinkt best hoogdravend als je klanten gewoon snel willen kunnen internetten op hun smartphone, vind ik. De onbegrensde mogelijkheden van dat mobiele netwerk mogen dan wel écht onbegrensd zijn. En liefst ook nog stukken beter zijn dan het netwerk van concurrenten. Dan ben je in de positie om te roepen dat je zo vooruitstrevend bent. Bovendien is de overstap van de commercials met Ali B naar deze nieuwe aanpak wel erg groot.

De afgelopen vijf jaar werd in de campagnes van T-Mobile op een grappige manier steeds een feature uitgelicht. Meestal gekoppeld aan een simpele call-to-action, heel actiematig dus. De nieuwe campagne stapt af van het instrumentele aspect en richt zich direct op de hogere menselijke behoeften. ‘Live forward’, dat moeten we nu doen volgens T-Mobile en daar hebben we geen knalactie voor nodig. In plaats daarvan is de call-to-action simpelweg de url. Waar op de homepage vervolgens wel weer knalaanbiedingen te vinden zijn, naast de doorvertaling van de ‘Live forward’-campagne.

Ook al is het een geweldig mooi gemaakte commercial, ik weet wel waar ik liever naar kijk: de grappige varianten met Ali B. Mijn gedrag is er echter nooit door getriggerd, want ik ben nog steeds geen klant bij T-Mobile. Misschien werkt zo’n emotionele, vooruitstrevende campagne wel beter. Ik zal mezelf als proefkonijn in de gaten houden terwijl ik de vervolgcommercials in deze campagne bekijk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

11 Reacties

    Ruud Huigsloot

    Hi David,

    Als T-Mobile medewerker heb ik je leuke review gelezen. Ik snap wat je zegt. Het is even omschakelen. Ben erg benieuwd of je ons wel ziet veranderen de komende tijd. Ik hoop natuurlijk van wel.

    Om je gedrag direct te triggeren kan ik je wel 50% korting op ons start abonnement geven. Ben erg benieuwd of dat gebaar je aan het denken zet om ons van nog dichterbij mee te maken en ons te helpen om de volgende stappen te zetten.

    Je bent in ieder geval van harte welkom 🙂


    8 juni 2016 om 12:07
    Jim

    @ Ruud Huigsloot,

    Jeetje, wat laten jullie (T-Mobile), je kennen door een artikel op Marketingfacts. Ik vind het eigenlijk vrij schokkend om te zien dat je het dialoog probeert aan te gaan met een (openbare) kortingsaanbod gericht op de schrijver van dit artikel. Moeten alle potentiële klanten nu een blog starten en een artikel over T-Mobile schrijven om die 50% korting op het startabbonement te krijgen?

    Is wellicht erg direct, maar ik probeer even duidelijk te maken dat ik persoonlijk niet heel fan ben van een dergelijke wijze van communinicatie:). Je gedrag druist (naar mijn mening) juist in tegen de boodschap van de ‘nieuwe’ T-Mobile. In tegenstelling tot de schrijver van dit artikel zie ik juist wel meer in deze ‘nieuwe’ T-Mobile.

    Je zou wellicht ook kunnen inhaken op de opmerking:’Dat klinkt best hoogdravend als je klanten gewoon snel willen kunnen internetten op hun smartphone, vind ik’, door te vertellen op welke wijze ‘live forward’ concreet is terug te zien in de praktijk.

    Wat jij?


    8 juni 2016 om 14:13
    Ruud Huigsloot

    O jeetje Jim. Ik lees dat mijn reactie bij jou niet helemaal goed is gevallen. Dat vind ik jammer, maar ik begrijp je reactie eerlijk gezegd niet zo goed.

    – Ten eerste vind ik het fijn om te lezen dat jij de nieuwe richting van T-Mobile wel ziet zitten. Leuk! Ik hoop dat we je daarin de komende tijd niet teleurstellen.

    – Ten tweede reageer ik persoonlijk en niet als “wij van T-Mobile”. Dat “laten kennen door een artikel op Marketingfacts” begrijp ik dus niet zo goed.

    – Ten derde zeg ik dat ik het verhaal van David begrijp en dat het echt wel even schakelen is. Ook voor ons zelf overigens.

    – Ten vierde had ik zeer gehoopt dat je de knipoog in mijn reactie wel zou begrijpen. Blijkbaar is mijn knipoog te veel verscholen. Ik ben nooit goed geweest in het goed aanvoelen van dit soort sales-achtige dingen. Mijn fout. Zal het niet meer doen.

    Ik wens je verder wel een hele fijne dag.


    8 juni 2016 om 14:32
    René Spit

    @Ruud: Ik begrijp Jim heel goed. Wat ik niet zo goed begrijp is de frase ‘…dit soort sales-achtige dingen’ en wel 50% korting aanbieden. En als je dat doet, dan kun je niet meer ‘persoonlijk’ reageren. Nee, dan reageer je uit naam van T-Mobile.


    8 juni 2016 om 14:45
    Jim

    Haha, bedankt voor je uitleg!

    En om gelijk in te haken op jou vierde punt: ik heb af en toe moeite om me emotie op de juiste wijze uit te drukken in deze digitale omgeving ;-). Uit je (enigszins defensieve reactie?) heb ik het idee dat ik het wellicht iets ’tactischer’ kon communiceren.

    Verder mooi dat je aangeeft dat je het verhaal van David begrijpt, en dat het even schakelen is. Maar ik ben dan toch benieuwd op welke wijze je vervolgens kan inhaken op de opmerking van David die ik in mijn eerste reactie heb geciteerd. Zie jij het ook als hoogdravend? Waarom wel/niet?

    Ik wil wel zeggen dat je vooral niet moet stoppen met in dialoog gaan. Ik vind het juist interessant om te zien hoe bedrijven in gesprek gaan met platforms als Marketingfacts, vooral wanneer het om dit soort onderwerpen gaat. Of het dan vervolgens ook om een kortingsactie moet gaan met een knipoog, is een tweede (blijft natuurlijk geheel je eigen keuze en wie ben ik om je daarin te belemmeren). Wel ben ik benieuwd in hoeverre je een dergelijke ‘move’ vind aansluiten op de boodschap van de commercial/campagne? Ik zie daarin persoonlijk juist de ‘actiegerichte communicatie in’, daar waar jullie volgens mij nu veel meer op corporate/thema communciatie zitten.

    Persoonlijk zou ik het heerlijk vinden als een organisatie hierover in het openbaar durft te praten. Waarom niet ten slotte? Het biedt mij (en anderen wellicht), de gelegenheid om te zien hoe T-Mobile een nieuwe campagne weet aan te voeren met een sterk dialoog. Dat is voor mij bovendien veel meer waard een kortingsactie (en ik denk persoonlijk ook voor T-Mobile).


    8 juni 2016 om 14:56
    Ruud Huigsloot

    Hi Jim,

    Leuk gesprek 🙂

    Een paar aanvullende opmerkingen om eea wat te duiden:

    Wij zijn in bedrijf dat ontzettend in beweging is. Vooral ook intern gebeurt er ontzettend veel richting medewerkers, is er veel constructieve discussie over proposities, strategie, klantenservice, eigenlijk over alles. Die discussie faciliteren we ook graag omdat we hopen dat steeds meer medewerkers actief betrokken worden bij het merk. Daarbij ligt de focus vooral op multidisciplinair werken maar ook op het stimuleren van direct klantcontact. Ook voor afdelingen die dat vanuit hun normale werk wellicht wat minder hebben. We denken/vinden dat we daardoor een beter bedrijf worden.

    Een van de middelen voor medewerkers om actief bij het bedrijf betrokken te zijn is een personeels app. We zijn allemaal CEO (Customer Experience Officer). Deze app biedt allerlei mogelijkheden voor medewerkers om klanten en niet-klanten te helpen. Niet alleen met service vragen maar ook met ‘cadeautjes’ voor familie vrienden en kennissen. De korting die ik noemde valt daar ook onder. Wat je binnen ons bedrijf ziet gebeuren met zo’n app is geweldig. Medewerkers gebruiken de app bijzonder actief op allerlei manieren. Mooi om te zien. Soms geven ze zelfs iemand die een commercial reviewed spontaan een korting. Kan je doorslaan noemen, maar ach 🙂

    De commercial en vooral de nieuwe koers waar de commercial voor staat is natuurlijk ook intern onderwerp van discussie geweest. Zoals gezegd zijn we een zeer levendige organisatie en wordt geen onderwerp geschuwd om te bediscussiëren 🙂

    Het woord hoogdravend valt ook wel eens intern en snap ik ook zeker als je vanaf buiten kijkt. We zijn een Telecom-partij en primair leveren we internet.

    Als je om je heen kijkt zie je extreem veel initiatieven die gebruik maken van dat mobiele internet. Soms heel succesvol, soms minder en kunnen ze wat hulp gebruiken.

    Met Live Forward proberen we vooral samen met partners meer succesvolle producten en diensten het levenslicht te laten zien, met of zonder magenta kleur. We proberen innovatie te stimuleren door vooral van elkaar te leren, met elkaar in gesprek te gaan en te kijken waar we elkaar kunnen versterken. Persoonlijk vind ik dat geweldig en zie ik al voorbeelden om me heen waar we echt hele goede stappen zetten.

    Zijn we er al?

    Nee, zeker niet. We zijn echt een lerende organisatie die met oprecht goede intenties hele gave dingen kan doen, af en toe nog een misstapje maakt, maar waarvan ik geloof dat we op de goede weg zitten.

    Ik hoop serieus dat we over een jaar concreet resultaat kunnen laten zien. Zoals ik het nu zie zouden we je nog wel eens kunnen verrassen 🙂

    Ik hoop dat deze uitleg iets meer context geeft in deze discussie?


    8 juni 2016 om 15:24
    René Spit

    @Ruud: Goed verhaal. Ik was misschien iets scherp in mijn reactie, maar de door jou geschetste achtergrond plaatst e.e.a. in een ander daglicht. De grens tussen persoonlijk en ‘uit naam van’ vervaagt als iedereen CEO is. Ik wens je/jullie/T-Mobile veel succes met deze nieuwe richting.


    8 juni 2016 om 15:33
    Ruud Huigsloot

    Dank je wel René.

    Scherp is prima hoor. Ik zag zelf ook wel in dat enige context wel op z’n plaats was. Gelukkig is dat gelukt 🙂

    Fijne avond gewenst.


    8 juni 2016 om 18:23
    Basvst

    Ja, 50% korting!

    Waarover zal ik een review schrijven?

    Even on topic: gedurfde opvallende commercial


    8 juni 2016 om 21:11
    Franz

    Mooi verthaal! Ik snap alleen nog niet zo goed waarom dit T mobile zou moeten zijn. Als we een ander tech-merk achterop “plakken” werkt het voor mij ook. Ben daarom vooral benieuwd hoe T Mobile dit gaat waarmaken in activatie etc. Spannend…


    9 juni 2016 om 06:38
    Ruud Huigsloot

    Hi Franz. Terecht punt. Dat geldt natuurlijk voor veel merken. Uiteindelijk moet je het gewoon waarmaken in concrete toegevoegde waarde van de activiteiten die we doen en van de producten en diensten die we leveren.

    Als we erin gaan slagen om de consument daarin steeds vaker en beter T-Mobile te laten herkennen dan doen we het goed.

    Zoals ik al eerder in deze discussie zei. Ik hoop dat als men ons over een jaar beoordeelt op wat we in de commercial roepen, dat men dan instemmend knikt en dat een kleine glimlach volgt 🙂

    Aan ons om dat waar te maken. Wel ontzettend leuk!


    9 juni 2016 om 07:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!