ReclameReview: vult Spa zijn flessen met regenwater?

18 maart 2020, 14:00

‘Tijdloos puur’ is het thema van de nieuwe campagne van Spa. Geen poespas meer met bijzondere smaken, maar letterlijk terug naar de bron. Is dat niet heel erg saai? Oordeel zelf.

Credits

Creatie: darwin BBDO

Doelstelling

Communiceren dat Spa zich alleen nog op puur natuurlijk mineraalwater richt.

Uitwerking

Spa meldt in het persbericht dat het in de nieuwe campagne terugkeert naar de bron om zo “het krachtige DNA van het merk” centraal te stellen. Spa richtte de afgelopen jaren de focus vooral op innovaties zoals de gearomatiseerde waters. Nu keert het merk nu terug naar “de basis die alle Spa-producten zo uniek maakt: de puurheid van het natuurlijke mineraalwater. De tv-commercial brengt hier een ode aan en vertelt het pure, tijdloze verhaal van Spa.”

Oordeel

In deze coronatijden waarin veel supermarktbezoekers zich als ware preppers gedragen, komt Spa met een nuchtere commercial. Daarin staan de drie basisvarianten van het mineraalwater centraal en hoe tijdloos het water eigenlijk is. Zo wordt de pay-off ‘Tijdloos puur’ ingevuld.

Maar wat houd je dan over? Een behoorlijk saaie commercial, vind ik. Bewust saai dan hè? Of ‘puur’, zoals Spa het zelf noemt. Want ja, dat ‘krachtige DNA van het merk’ is er wel degelijk. Maar die storytelling waar het persbericht het over heeft, staat nogal een eindje van de doelstelling af. Ik begrijp de connectie tussen een eeuwenoud natuurgebied en ‘Tijdloos puur’, maar deze commercial maakt mij als kijker niet veel wijzer. Zo lijkt het nu alsof de flessen Spa worden gevuld met regenwater en dat is natuurlijk niet het geval.

Elke druppel Spa wordt buitengewoon gemaakt door de Belgische Venen, is het verhaal. Eigenlijk heeft het merk hiermee dus zijn eigen black box, die dankzij deze commercial net zo mysterieus blijft als daarvoor. Alleen is nu geprobeerd om met melancholische muziek en mooie beelden de tijdloze puurheid te benadrukken. Dat maakt het geheel nogal nietszeggend.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    R Dekker

    Maar welk muziek staat er dan precies onder deze reclame. Ben gek op de klanken van de piano en zeker zoals het gespeeld wordt in deze reclame.


    9 juli 2020 om 21:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!