ReclameReview: Sony Bravia AF8 OLED TV

ReclameReview: Sony Bravia AF8 OLED TV

SONY BRAVIA AF8 OLED TV. Sony vindt de lancering van zijn nieuwe televisie zo belangrijk dat alles in hoofdletters wordt geschreven. Dat hoge contrast vinden we ook terug in de commercial.

Credits

Opdrachtgever: Sony Europe
Pan European Consumer Marketing Head: Mikio Nakazawa
Head of Brand and Product Communication: Dongyoon Oh
Head of Creative Strategy: Alessandra D’Avino
Art Director: Richard Small
Agency: DDB Berlin
Managing Director: Bianca Dordea
Executive Creative Director: Gabriel Mattar
Senior Art Director: Alan Dindo, José Gomes
Senior Copywriter: Chiara Chessa, Pedro Lourenco
Account Director: Milica Otasevic
Head of TV: Jens Mecking
Director: Ben Tricklebank
Production Company: Tempomedia
Postproduction: Electric Theatre Collective

De doelstelling

De Sony Bravia AF8 Oled tv introduceren en zo de verkoop stimuleren.

De uitwerking

Ter gelegenheid van de AF8-introductie lanceert Sony op 7 mei 2018 een wereldwijde reclamecampagne. De commercial is in 4K HDR opgenomen en is geproduceerd door Ben Tricklebank en DDB Berlin. De beelden tonen hoe een donker woud in Nieuw-Zeeland zich ontpopt tot een met licht overgoten landschap. Met luchtopnames vanuit een helikopter wist het productieteam de nachthemel en de natuur vast te leggen. Tevens zijn beeldopnamen van bewegende elementen uit de wildernis vanuit de hand geschoten.

Het oordeel

Geweldig mooi gemaakt natuurlijk, deze commercial. De natuur die ontwaakt is een letterlijk beeldende metafoor voor de nieuwe tv. Met de muziek erbij wordt het allemaal nog veel intenser. Precies zoals je het als fabrikant wilt hebben: indrukwekkend.

Maar er zijn natuurlijk altijd vragen die bij een dergelijke commercial horen. Ga je het als kijker onthouden als een commercial van Sony? Uiteraard wordt er in fysieke winkels en op webwinkels ook volop reclamemateriaal ter beschikking gesteld om de herkenbaarheid te vergroten. Maar dan nog: heeft de kijker door deze commercial écht een voorkeur voor de nieuwe Sony, in plaats van de nieuwe LG of Samsung?

En wat ik me al afvraag sinds de commercials van de Trinitron-tv's uit de jaren negentig: hoe kan ik als kijker nu zien dat de nieuwe tv superieur is, als ik de commercial bekijk op een minderwaardig scherm? Dat feit heeft me altijd al verbaasd. Ik moet zeggen dat deze commercial daar behoorlijk goed in is geslaagd, want het verschil tussen de 'donkere' wereld en de kleurrijke vlakken is overduidelijk.

Kortom: ik vind dit een prima commercial, maar ik hoop wel voor Sony dat hun merk goed onthouden wordt als afzender.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Wie zingt dit liedje? Alvast bedankt

    M.a

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.