ReclameReview: Remia Saus voor Ovenschotel

23 januari 2013, 14:29

Een van de populairste Nederlandse sporters tijdens de Olympische Spelen van 2012 was Churandy Martina. De sprinter veroverde de harten van vele kijkers met zijn enthousiasme en zijn zonnige kijk op het leven. Remia zet hem dan ook graag in tijdens deze nieuwe commercial.

Credits:

Bureau: Ifb/McCann

Account: Eva Taytelbaum

Creatie: Albert Vegers, Michel de Goede, Elwin Kennis

D.O.P.: Lieven van Baelen

Klant: Karlijne Bos, Marcos Garcia

Producer: Fanneke Budding, Willem Bos

Regie: Lionel Goldstein

Strategie: Frans Brand

Productie: Czar

Offline: Digitaal Geweld

Geluid: FC Walvisch

Online: Nozon

De doelstelling:

Remia Saus voor Ovenschotel introduceren

De uitwerking:

Churandy Martina speelt samen met zijn estafetteteam de hoofdrol in de commercial van de nieuwe Remia Saus voor Ovenschotel. De snelste en meest positieve Nederlander van het afgelopen sportseizoen demonstreert hoe snel je een complete ovenschotel kunt bereiden.

Het oordeel:

De eerste keer dat ik deze commercial zag, moest ik er best om lachen. Dat zal wel voor meer mensen gelden, dus wat dat betreft is het een geslaagde introductie. Ik onthield zelfs dat het een commercial van Remia was. Hij duurt maar liefst een minuut, dus dat draagt ook bij aan de awareness die je creëert (oké, ook aan de hoogte van het mediabudget). Eigenlijk zijn het twee commercials achter elkaar. Eerst zien we Martina de ovenschotel bereiden met zijn catchphrase 'Ik word blij van…'. Dat had een commercial op zich kunnen zijn. Best grappig.

Persoonlijk moest ik echter meer lachen om het absurde tweede deel van de commercial. Martina en de rest van de Nederlandse estafetteploeg bewijzen daarin dat je echt wel sneller dan in 5 minuten een ovenschotel kunt maken. Het lijkt een beetje alsof er tijdens de presentatie van het bureau aan Remia twee creatieve ideeën waren die nu samengevoegd zijn in één commercial. Dat is overigens best goed gelukt, vind ik. Als ik in de supermarkt loop en een pot van deze saus zie staan, heb ik in ieder geval een positieve attitude. En dat lijkt me precies de bedoeling van deze introductie.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

23 Reacties

    Robert Ruijtenberg

    Ik vind hem vervelend worden, omdat ik elke keer weet hoe lang ik moet gaan wachten. Lang. Na 1x is de boodschap al duidelijk. De volgende keer hoef ik echt niet opníeuw de complete estafette te zien.


    24 januari 2013 om 13:09
    Peter Bonjernoor

    Mijn favoriet is het ook niet – hij is inderdaad te lang, en darnaast vind ik hem eigenlijk erg suf.

    En dat los van het ‘Even Apeldoorn bellen’ effect dat deze commercial sterk heeft.


    24 januari 2013 om 15:24
    abn

    wat een mateloos irritante reclame spot,kunnen ze nu werkelijk niks beters verzinnen?

    leer die gast eerst een beschaafd nederlands.

    een hele grote reden om die remia troep al niet te kopen.


    30 januari 2013 om 18:04
    J.feijen

    Wij worden ddoziek van deze reclame


    30 januari 2013 om 18:53
    J.feijen

    even de vorige verbeteren, wij worden doodziek van deze reclame.


    30 januari 2013 om 18:55
    ellen

    Wat een irritante reclame, te lang en te dom, stop er aub mee!


    30 januari 2013 om 22:44
    Alex Knapper

    Ik ben zo schijtziek van deze reclame… ik wordt niet blij van deze kop…Ik wordt niet blij van deze saus…

    Sta op het punt de supermarkt in te lopen en deze ovenschotel saus flink door de winkel heen te slingeren. Het bloed onder je nagels. een paar x is leuk, maar 10 tot 15x op een dag araaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrch :o|


    31 januari 2013 om 17:52
    hans zuidland

    waarneer gaan jullie stoppen met deze vervelende reclame [sprinter]


    31 januari 2013 om 17:52
    Lisanne

    vreselijke reclame, we ergeren ons er alleen maar aan, al zou deze prima smaken, dan zou ik deze nog niet willen kopen!!!is trouwens ook nog de hele tijd op tv, tegenwoordig zappen we deze snel weg en hebben zelfs de neiging een schoen richting tv te werpen…..


    31 januari 2013 om 17:55
    Patrick Boonstra

    prachtige reclame. ik vind em leuk.


    31 januari 2013 om 18:54
    mirjam

    Wat een zielige, denigrerende, racistische reclame!! Walgelijk gewoon! Remia nee, zal ik nooit proberen!!!!!!!!!!!


    31 januari 2013 om 19:19
    lex

    Ook wij vinden de reclame inmiddels mateloos irritant, daarbij lijkt het erop dat ze de reclame bij Veronica elk commercial blok uitzenden. De eerste keer was het grappig tweede keer ook maar nu willen we het niet eens meer uitproberen!

    vrgr tamelijk geërgerde veronica fans


    31 januari 2013 om 19:22
    Ronald Visser

    Na 2 keer al erg irritant en komt mijn gehele gezin aardig de strot uit. Reden genoeg om het product beslist NIET te gaan kopen!!!


    31 januari 2013 om 19:51
    rudy

    Heb nu al dagen de neiging dingen naar mijn TV te gooien als die reclame er op is. Voor mij een reden om het product NOOIT te gaan kopen.


    31 januari 2013 om 21:10
    Aurelia

    Wat een ontzettend slechte, irritante en veel te lang durende reclame! Verzin a.u.b. iets beters of liever: maak er maar helemaal geen reclame meer voor.


    31 januari 2013 om 21:24
    A H

    krijg langzaam de schijt van deze klote reclame,diegen die deze reclame bedacht heeft moesten ze die remia troep door de strot duwen.

    reclame maker kan beter een ander vak zoeken


    31 januari 2013 om 22:07
    Fatma

    ik moet altijd erg lachen om deze reclame, vooral als hij zegt dat het klaar gaat komen en dat hij daar blij van wordt (wanneer hij de schotel in de oven doet). Het stukje erna hoeft er wat mij betreft niet elke keer achteraan.


    31 januari 2013 om 22:43
    Jill

    Geachte mevrouw/meneer,

    Ik wil hierbij mijn zorg uitspreken over de taal in jullie nieuwste reclamespot voor Remia saus voor de ovenschotel.

    Ik heb jaren gewerkt in de jeugdhulpverlening in Spangen Rotterdam. Dit is een achterstandsbuurt waar veel verschillende problematiek heerst onder de jeugd, maar een zeer belangrijke is de schrijf- en spreektaal onder de jeugd. In deze wijken hebben scholen de grootst mogelijke moeite om kinderen hun ‘straattaaltje’, waarin ‘die meisje’, ‘de water’, ‘mag ik zout zetten?’ Etc. heel normaal is weer af te leren. De etnische achtergrond van kinderen is niet eens van belang want ze spreken allemaal een mix van alle culturen die ze op straat tegen komen. Nu scoren deze kinderen over het algemeen al lager op school en in de maatschappij dan gemiddeld, maar het feit dat ze zo slecht ABN spreken maakt het ze nog lastiger een respectabel aandeel te hebben in onze maatschappij.

    Nu lees ik jullie stukje over Maatschappelijk verantwoord ondernemen en vraag ik me af of het ‘cool’, ‘hip’ en ‘normaal’ maken van dit onvoldoende gebruik maken van onze nederlandse taal zo maatschappelijk verantwoord is.

    De jongeman in het spotje is atleet, dus zal hij niet worden aangekeken op zijn spreekvaardigheid, maar hoewel al onze jongens de droom hebben in Feyenoord te spelen, zal die kans heel klein zijn en zullen zij zich op andere toekomstplannen moeten richten.

    Maatschappelijk verantwoord ondernemen is heel breed in zijn begrip, misschien vraagt dat dus ook iets verder kijken dan alleen vette verkoopcijfers.

    Dank u wel.

    Met vriendelijke groet, Jill Barenbrug


    1 februari 2013 om 08:08
    Jill

    En de reactie van Remia:

    Beste Jill,

     

    We betreuren het dat u niet enthousiast bent over onze nieuwe commercial.

    We proberen uiteraard een commercial te maken die bij veel mensen in de smaak valt.

     

    Helaas is dat bij u niet het geval.

    Desondanks willen wij u hierbij hartelijk danken voor uw reactie.

     

     

    Met vriendelijke groet,


    1 februari 2013 om 08:24
    Jill

    Net zo snel klaar als hun ovenschotel en net zo slecht doordacht.


    1 februari 2013 om 08:37
    bramkoster

    @Jill: Die reactie is idd heel ernstig, bijna erger dan géén reactie zelfs.

    Over je punt m.b.t. taalgebruik sta ik vreselijk in dubio: ik ben het erg met je eens qua maatschappelijke verantwoordelijkheid en dat dat verder voert dan het uitbrengen van een duurzaamheidsjaarverslag. Aan de andere kant moet reclame ook een beetje scherp zijn om aandacht te krijgen. En bovendien zou het niet authentiek zijn om Churandy Martina opeens ABN te laten praten.

    Op veel vlakken is Churandy een mooi voorbeeld voor iedereen in Nederland, m.n. op het vlak van prestaties en (vooral?) zijn aanstekelijk “blije” persoonlijkheid. Ook zonder goud te winnen was hij onstuitbaar in z’n enthousiasme.

    Uiteindelijk denk ik dat dat misschien nog wel belangrijker is dan een foutloos gebruik van de Nederlandse taal.

    Maar hoe dan ook, die reactie van Remia is waardeloos en toont het gat tussen belofte (commercial) en realiteit maar weer eens.


    1 februari 2013 om 09:39
    Jill

    @Bram Koster, ik ben het met je eens hoor dat het een aanstekelijk enthousiasme van die jongen heel erg blijft hangen en uiteraard zie ik dat ook. Mijn reactie is dan ook echt vanuit mijn beroep dat het me stoort. Ik maak me zorgen om de taal onder kinderen en jongeren. Dat is misschien een beperkt perspectief, maar goed uiteindelijk bekijken wij de dingen allemaal vanuit ons perspectief.


    1 februari 2013 om 09:47
    Nick

    Zelden zo’n irritante reclame gezien!!!

    Ik was zo blij dat hij niet meer uitgezonden werd, en nu krijg ik hem weer door mijn strot geduwd!!

    Beste reden om het produkt vooral niet te kopen!


    13 september 2013 om 18:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!