ReclameReview: PUUR helpt je naar de rookvrije overkant
Als het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport jou als roker iets komt vertellen, dan zal het wel enorm belerend zijn, toch? Niet dus. In deze campagne zien we dat het ook anders kan.
Credits
Bureau: Roorda Reclamebureau
Creatie: Joeri Jansen, Tom van der Veldt en Dyon Ruiter
Strategie: Tabula Rasa
Regie: Bram Schouw (Bonkers)
DOP: Daan Bukman
Edit: Marvin Saïd Schoemaker
Grading: Crabsalad
Producer: Ralph de Haan
Design: Jorn Slotboom en Kevin Scheffers
Account: Judit de Graaff en Willemijn Sterk
Muziek en sounddesign: Feike de Wit (SoundCircus)
Producer social content: Bonnie van den Heuvel
Productie social content: Kaaps
Verantwoordelijk bij Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Angela Verkade, Ivo van Heck en Janneke Leek
Mediabureau: Initiative
Doelstelling
Mensen laten stoppen met roken door ze daarbij te helpen.
Uitwerking
Uit het persbericht: “Met ‘PUUR rookvrij’ lanceert de Rijksoverheid voor het eerst sinds 2011 weer een landelijke campagne om te stoppen met roken. De campagne is een afspraak in het Nationaal Preventieakkoord, dat streeft naar een rookvrije generatie in 2040.
“De campagne PUUR rookvrij wil rokers aanzetten tot een serieuze stoppoging, net zo lang tot ze definitief gestopt zijn. De campagne focust op de positieve kanten van stoppen met roken en laat rokers nadenken over hun leven als niet-roker. PUUR staat voor zuiver en gezonder leven, vrij van sigaretten. Ook verwijst het naar mensen die puur voor de kinderen of puur voor hun gezondheid stoppen. De komende jaren moet de term net zo ingeburgerd raken als NIX18, de campagne om te voorkomen dat jongeren onder de achttien roken en drinken.”
Oordeel
Wat zal deze campagne voor veel rokers een verademing zijn. Er wordt niet met een vinger naar ze gewezen om te benadrukken hoe slecht hun verslaving is. In plaats daarvan krijgen ze een heel realistisch en behulpzame video te zien waarin eerlijk wordt verteld dat het écht wel wat moeite kost om te stoppen, maar dat het ook écht de moeite waard is. Dus geen bangmakerij, maar hoop voor de toekomst.
Stap voor stap neemt deze commercial je mee door het proces van stoppen met roken
Stap voor stap neemt deze commercial je mee door het proces van stoppen met roken. Eerst is er het moeilijkste element: doorzetten terwijl je lichaam ernaar snakt. Maar hoe verder je komt, hoe meer je ervoor terug krijgt. Meer lucht, meer geur, meer smaak. Je haalt meer uit het leven. Want je gaat voor PUUR, het nieuwe merk dat nu gelanceerd wordt voor rookvrij leven. En waar de genoemde voorbeelden in de campagnevideo goed bij passen.
Op de website puurrookvrij.nl krijgen geïnteresseerden meteen de handvatten aangeboden die zij nodig hebben om te gaan voor PUUR. Je hoeft natuurlijk ook al lang niet meer uit te leggen hoe slecht roken is voor je eigen longen en die van anderen. Dat is inmiddels algemeen bekend. Daarom vind ik het heel sterk dat deze campagne de doelgroep op een niet-denigrerende manier benadert, maar meer op een manier die zegt: “Welkom aan de rookvrije kant.”
Die stem van “PUUR”, wie heeft dit ingesproken? Prachtig!!
Hele mooie stem!
Ik ben ook al een tijdje op zoek wie het is.
Goede bedoeling maar wat een irritante articulatie echt niet te beuken.
dit lijk heel erg op andre ooijer maar zeker weten doe ik het niet, ik was ook opzoek
Aan de uitspraak van letter R te horen is het surinaams
Het is de stem van Massih Hutak. Rapper, schrijver/columnist op NPO Radio 1 en Het Parool.
Het is de stem van Massih Hutak. Rapper, schrijver/columnist op NPO Radio 1 en Het Parool.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!