ReclameReview: Plan Nederland

15 november 2012, 12:59

Elke 3 seconden wordt er een klein meisje gedwongen om te trouwen. Ze mag niet meer naar school, moet kinderen krijgen terwijl haar lichaam daar nog niet klaar voor is en kan zich niet meer ontwikkelen. Zo'n huwelijk betekent letterlijk het einde. Plan Nederland wil dit schrijnende onderwerp graag onder de aandacht brengen door middel van deze commercial.

Credits:

Bureau: Grey Amsterdam

Account: Gwenda van Hoegee, Patrick Joore, Nikki Nederveen Pieterse

Creatie: Anneke van de Watering, Ecco Vos, Sung van den Berg

D.O.P.: Gabor Deak

Muziek: Erik Jan Grob

Productie: Tjalf Melle, Bianca Licher

RTV: Ineke Koornstra

Regie: Billy Pols

Productie: hazazaH

Geluid: Sauvage

De doelstelling:

Mensen bewegen om Plan Nederland financieel te steunen, zodat er een einde kan worden gemaakt aan kindhuwelijken.

De uitwerking:

We zien een kindbruidje dat op het punt staat om te trouwen, iets wat normaal gesproken een feestelijke gebeurtenis zou moeten zijn. De droevige bruidsmuziek geeft echter aan dat het hier een tragedie betreft. De voice-over en tekst in beeld geven het bewijs: elke 3 seconden wordt er een meisje gedwongen om te trouwen. Plan Nederland strijdt hiertegen.

Het oordeel:

Deze commercial is puur op emotie gericht. We zien het meisje dat met tegenzin gaat trouwen, we horen de tragische muziek en aan het eind worden we geconfronteerd met het harde feit dat dit elke 3 seconden gebeurt ergens in de wereld. Dat komt wel aan. Maar zou het genoeg zijn om mensen geld te laten doneren? Zeker in deze tijd waarin het motto 'eigen portemonnee eerst' geldt, zal dit lastig zijn. En dan nog iets: de uitleg die in de introtekst van deze blogpost staat (afkomstig van Plan Nederland), ontbreekt in de commercial. Terwijl dat toch stevige argumenten zijn om twijfelaars mee te overtuigen. Daarmee kun je van een droevige commercial een strijdbare commercial maken. Er zullen ongetwijfeld redenen voor geweest zijn om het allemaal niet te communiceren, maar voor mij voegt deze extra informatie echt iets toe. Verder snap ik de achterwaarts afgespeelde beelden niet die je tijdens het aankleden ziet. Aan het eind loopt het kindbruidje namelijk wel vooruit naar buiten. Er zal vast iets mee bedoeld worden. Iemand een idee?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Sinan

    Beste David,

    Poeh, dit is een lastige. Ik doe een gok:

    Dit kindje is waarschijnlijk al getrouwd. Ik zie dat ze sieraden draagd, ze heeft haar geelgoude lintje om en haar sluier op. In de eerste paar seconden zie je ook dat het meisje in een bijna uitgeklede staat is. Dit is dus het moment van net voor de ‘gruwelijke daad’. Lees —> een klein meisje dat met een volwassen man gemeenschap zal hebben.

    De campagne is erop gericht dit tegen te houden. Door deze campagne kan het kind bevrijd worden voordat ze trauma’s krijgt.

    Het achterste voren afspelen vanaf het moment van net voor de daad, wil waarschijnlijk zeggen: “Je bent gered meisje, der zijn mensen die jou steunen, je hoeft dit niet meer te doen. Kleed je weer aan en ga, je bent vrij”.

    Iets logischer dan dit kan ik er niet van maken 🙂 Hou me op de hoogte indien je achter de bedoeling van het achterste voren afspelen komt.

    Met vriendelijke groet,

    Sinan Yavuz


    20 november 2012 om 15:26
    Hardcopy

    Bedankt, Sinan! Dat klinkt als een logische uitleg. Het verklaart alleen nog niet dat er tijdens de commercial gewisseld wordt van richting (vooruit/achteruit). Dat blijft dus nog even een mysterie. 🙂


    20 november 2012 om 15:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!