ReclameReview: Pearle
Pearle komt steeds maar weer met nieuwe grappige commercials. Over deze commercial zullen de meningen verdeeld zijn, gok ik.
Credits
Bureau: TBWANeboko
Creatie: Matthijs Slot, Ernst Jan van Rossen
Productiemaatschappij: Czar
Regisseur: Jeroen Annokkee
Verantwoordelijk bij klant: Corine Wolswinkel, Esmée Blom
De doelstelling
Communiceren dat Pearle drie brillen voor de prijs van één biedt.
De uitwerking
Wie zegt dat er geen persoonlijke noot in het journaal mag zitten? Pearle vindt van wel. De verslaggever krijgt een compliment van de nieuwslezer over zijn nieuwe bril en wordt tijdens het gesprek een beetje afgeleid.
Het oordeel
Mijn eerste reactie was: flauw! Maar toch is het wel heel grappig uitgevoerd, moet ik toegeven. De tegenstelling tussen het nonchalante gesprekje tussen de twee collega’s en het ongeloof bij de mensen in de Hortus, die zien hoe de verslaggever achteloos de vlinder doodslaat, is mooi in beeld gebracht.
Wat ik altijd zo jammer vind van opticiencommercials (niet alleen van Pearle): ze maken nooit duidelijk waarom ik nou juist naar Pearle moet komen, behalve dan dat er altijd spectaculaire kortingen en acties te vinden zijn. De reden voor de actie in deze commercial is dat Pearle opnieuw is verkozen tot beste optiekketen van Nederland. Waarom wordt daar niets over gezegd? Ik wil graag weten waarom ze zo goed zijn. In plaats daarvan krijg ik weer een kortingsactie voorgeschoteld die niets te maken heeft met kwaliteit. Dat blijf ik jammer vinden aan deze commercials (nogmaals: geldt niet alleen voor Pearle).
Toen ik hem zag, dacht ik al dat de reacties op deze commercial verdeeld zouden zijn. Een kleine steekproef op Twitter bevestigde dit. Het valt me mee dat ik nog geen reacties heb gezien over dierenmishandeling, maar wel termen als ‘ideeënarmoede’ en ‘domme actie’. Tja, hier is ongetwijfeld rekening mee gehouden, want je kunt niet iedereen tevreden houden.
Wat ik dan wel weer heel goed vind aan de commercials van Pearle is de pay-off ‘Goeie actie van Pearle’. In mijn hoofd leg ik de associatie daarmee al zodra ik zie dat het om een commercial van Pearle gaat. Goed dus dat ze dat sterke element telkens terug laten komen. Ja, ook als dat betekent dat het in combinatie met een kortingsactie gebeurt.
2x “ik vindt”. Het is ik vinDDDD.
Holy shit, wat slecht!
Mea culpa…
Mist zijn doel helemaal!
De verslaggever ziet niet eens dat hij een vlinder doodslaat.
Reacties van de overige mensen vallen niet op doordat je teveel gefocust bent op de hoofdrolspeler en de vlinder.
Verder helemaal met de auteur eens. Wat is het USP van Pearle, behalve de prijs? (dit geldt ook voor alle overige opticiens)
@ joost
Het gaat ook helemaal niet dat hij de vlinder ziet of de overige reacties van mensen, dat is voor de fun, een bijzaak. Het gaat om de bril, dat die zo ‘mooi’ is, en het echte nieuws vergeten wordt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!