ReclameReview: Ouders van Nu

3 juli 2014, 09:46

Ouders van Nu gaat crossmediaal met deze campagne, die bedoeld is om de website van het blad te promoten. Dat gebeurt op een bijzondere manier. Men gaf drie gezinnen camera’s om how-to-selfies te maken over opvoeding. Met als resultaat beelden die er nooit waren gekomen met een andere aanpak.

Een van de 24 filmpjes in de campagne

Credits

Concept: Roen Roomberg, Roel Welling, Joep van Osch

Creative Director: Roen Roomberg

Productie: WEFILM

Regisseur: Joep van Osch

Producers: Tobias Wilbrink, Anouk Knapen

Montage: Marijke Noordegraaf

Muziek: Simon Amon & Nate Dizco

Verantwoordelijk bij Sanoma: Susan Stevens, Sara van Gorp and Saga Soborg

De doelstelling

Laten zien dat Ouders van Nu inzicht, inspiratie en herkenning biedt.

De uitwerking

Ouders van Nu transformeert van magazine naar crossmediaal merk en grijpt dit moment aan om Nederland te trakteren op een reeks korte filmpjes over ouderschap anno nu: Welkom bij Ouders van Nu. Een kijkje in het leven van andere ouders is namelijk niet alleen leuk, maar geeft ook veel inzicht en inspiratie. En bovenal: heel veel herkenning.

De casefilm van producent WEFILM

Het oordeel

Ik vind het mooi dat Ouders van Nu voor deze gedurfde aanpak gekozen heeft. Als je aan zo'n project begint, weet je immers niet waar het eindigt. Dat is dus heel anders dan bij een normale campagne, die van begin tot eind geregisseerd wordt.

Video's van leuke momenten, maar ook van de minst leuke momenten zijn allemaal verzameld op de actiepagina. Respect voor de gezinnen die het aandurfden om hieraan mee te doen!

Voorlopige resultaten

Zelf ben ik niet de doelgroep van het blad of deze campagne (ja, ik heb twee zoontjes, maar mijn vrouw is meer van de opvoedingstijdschriften dan ik). Toch kan ik me heel goed voorstellen dat er heel veel ouders zijn die graag verhalen van anderen lezen/zien en die hier dus heel enthousiast van worden. Om dat te checken, heb ik eens nagevraagd wat de voorlopige resultaten van de campagne zijn. En die zien er meer dan prima uit, vind ik:

Totaal aantal views voor de campagne tot nu toe: 635.332 views (YouTube en Facebook bij elkaar)

YouTube

Aantal bekeken filmpjes YouTube-videocampagne, totaal 359.993 views.

Top-3 meest bekeken filmpjes op YouTube:

  1. Met het mes op tafel – Hoe voer je een constructief gesprek? : 153.170 (43 procent)
  2. Autorit from hell – Hoe overleef je een autorit van 7 uur? : 98.947 (28 procent)
  3. Flauwste grap ter wereld – Hoe neem je elkaar bij de neus? : 24.757 (6,9 procent)

Facebook

Aantal bekeken filmpjes Facebook video-campagne, totaal 275.339 views.

  • Meest bekeken filmpje: Met het mes op tafel – Hoe voer je een constructief gesprek?
  • Aantal keer filmpje bekeken door erop te klikken: 115.842 views
  • Bereik: 643.584, waarvan organisch 77,5 procent en betaald 22,5 procent
  • Aantal keer gedeeld: 6.112
  • Aantal reacties: 3.680

Website

De site telt 145.000 pageviews en 120.000 unieke pageviews tot nu toe.

  • Met het mes op tafel – Hoe voer je een constructief gesprek? Met 35.000 pageviews is het de meest bekeken pagina van de hele website, meer zelfs dan de homepage van de hele website in deze periode.
  • Autorit from hell – Hoe overleef je een autorit van 7 uur? volgt met 11.000 pageviews
  • Hoe neem je elkaar bij de neus? komt daarna met 9.600 pageviews
David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!