ReclameReview: OHRA introduceert Matthijs en Roos

16 maart 2022, 14:00

Twee weken geleden ging het over het afscheid van het vaste OHRA-duo Rob & Els. Nu is de verzekeraar teug met een nieuw duo: Matthijs & Roos. Met meteen een jongere, andere aanpak.

Credits

Bureau: Joe Public Take-Away Advertising

Doelstelling

Matthijs & Roos én de OHRA Kilometerverzekering introduceren.

Uitwerking

Uit het persbericht: Contact met een verzekeraar is meestal niet voor de lol. Mensen stellen zich erop in dat het benaderen van een verzekeraar leidt tot een ingewikkeld en moeizaam traject. De ervaringen van OHRA-klanten zijn echter juist verrassend positief. Zij geven de verzekeraar dan ook een 8,5 of hoger voor klanttevredenheid, zo blijkt uit klantonderzoek. In haar nieuwe merkstrategie stelt OHRA deze verrassend positieve ervaringen centraal. Onderdeel van de andere koers is ook een gemoderniseerd logo en een nieuwe pay-off: ‘Ja, dat is OHRA’.

“OHRA is sterk in eenvoud. Dat zijn we al jaren en dat vertaalde zich in ‘direct geregeld’. Maar naast eenvoud zit de kracht ook in onze betrokkenheid en duidelijkheid. Daarmee zijn ervaringen van klanten verrassend beter dan verwacht”, zegt Brenda Gerritsen-Brouns, manager Merk & Communicatie bij OHRA. Daarbij geeft ze aan dat het niet betekent dat het onmogelijke mogelijk wordt gemaakt, maar dat de ervaring met een verzekeraar zo positief mogelijk is. Deze ervaringen gaat OHRA op impactvolle wijze verbeelden in een nieuw campagneconcept. Deze meer emotionele koers moet uiteindelijk zorgen voor vertrouwen en verbinding, iets wat noodzakelijk is om concurrentievoordeel te halen in een tijd waarin er minder binding is met de klant.

De eerste campagne vanuit deze nieuwe merkstrategie heeft betrekking op de kilometerverzekering. Een verzekering voor autobezitters die relatief weinig kilometers rijden, waarbij prepaid bundels van 1.000 kilometer per keer worden afgesloten. De verzekeraar speelt daarmee in op de trend van ‘alleen maar betalen voor gebruik’. In de nieuwe reclame van OHRA wordt een nieuw jong stel geïntroduceerd: Matthijs en Roos. Ze staan net op eigen benen en hebben nog niet veel meegemaakt. Ze beelden zich van alles in wat er mis kan gaan. Dit ‘doemdenken’ wordt met humor uitvergroot, waarbij OHRA uiteindelijk altijd positief verrast en bij Matthijs en Roos een gevoel van opluchting resteert. De campagne gaat vandaag live op TV, radio, online en op sociale media.

Oordeel

Wat onthoud je nadat je deze commercial gezien hebt? Waarschijnlijk dat het over de maffia gaat. Misschien ook nog dat Matthijs en Roos met de maffia in aanraking kwamen door een aanrijding. Maar blijft de naam OHRA hangen nadat je dit ziet? Ik vraag het mij af. En de Kilometerverzekering, wat gewoon écht een klantgericht product is, delft helemaal het onderspit als het om dingen gaat die je onthoudt aan deze commercial.

Kortom: ik heb sterk het gevoel dat het introduceren van het nieuwe stel Matthijs en Roos belangrijker is gemaakt dan het verzekeringsproduct waarover de commercial eigenlijk gaat. Dat begrijp ik uiteraard, want het is immers een introductiecommercial. Met de nieuwe typetjes kun je qua invulling binnen het concept net zo veel kanten op als met Rob & Els, dus dat komt vast goed. Ik hoop alleen dat er wel meer aandacht komt in de volgende commercials voor de producten en USP’s. Anders neigt het wel heel erg naar Even Apeldoorn Bellen: grootse commercials die je onthoudt omdat ze grappig zijn, maar veel mensen weten niet dat Centraal Beheer Achmea de afzender is en het bijbehorende verzekeringsproduct kunnen ze al helemaal niet noemen.

Over de nieuwe pay-off (Ja, dat is OHRA) kan ik nog niets zinnigs zeggen. Dat is er eentje die je in de praktijk waar moet maken, zodat je tevreden klanten hem ook écht gaan gebruiken. Als dat gebeurt, heb je goud in handen. Tot die tijd zijn het alleen maar woorden. Dus hopelijk gebruikt OHRA de nieuwe pay-off ook als een manier om intern de lat hoog te leggen als het gaat om service en klanten helpen. Mocht dit nog niet gebeuren, dan is dit een gratis tip van mijn kant.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief