ReclameReview: New York Pizza

10 juni 2015, 11:00

Precies 6 jaar geleden schreef ik over de ‘Rollergirl’-commercial van New York Pizza. Daar was ik niet zo enthousiast over. Daarom ben ik erg benieuwd naar de nieuwe commercial.

Credits

Bureau: Maatschap voor Reclame

Creatie: Karel Beijen, Edward Bardoul

Regie: Edward Bardoul

DOP: Gabor Deak

Verantwoordelijk bij de klant: Philippe Vorst, Jorine Sieperda

Productie: Sanne Rosinga

Edit, post-productie en geluid: The Ambassadors

De doelstelling

Communiceren hoe lekker en goedkoop de pizza’s van New York Pizza zijn.

De uitwerking

Ken je dat, wanneer je eigenlijk meer zin hebt in een pizza dan in het avondeten dat je vrouw maakt? New York Pizza schetst het scenario in deze nieuwe commercial.

Het oordeel

In slechts 15 seconden een typische mannengrap maken én een actie en merknaam communiceren, dat vind ik knap. Wat dat betreft is deze commercial dan ook veel beter geslaagd dan de vorige die ik reviewde, want daarbij was 50 seconden nog niet genoeg om een duidelijke boodschap over te brengen.

Er blijven alleen wel een paar vragen over nadat ik deze scène gezien heb. Waarom bestelt de man eigenlijk pizza, terwijl zijn vrouw blijkbaar degene is die voor het eten zorgt? (Is toch lekker man, zo’n ovenschotel?) Blijkbaar is de pizza nog veeeeel lekkerder. En is dit stel al zo ver heen dat ze niet eens meer communiceren over de maaltijd van vandaag? Blijkbaar, want de man krijgt direct een ultimatum voorgeschoteld (no pun intended): “Die pizza eruit of ik eruit.” Wat natuurlijk ook niet de handigste zin is om uit te spreken als je relatie al niet zo lekker meer loopt.

De vraag is natuurlijk altijd of kijkers de commercial gaan associëren met het merk New York Pizza, maar om die reden wordt de naam twee keer genoemd en zien we de url in huisstijlkleuren. En door de grap is hij nog deelbaar op social media ook. Kortom: een flinke verbetering!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    jeroenw

    Ik associeer New York pizza al geruime tijd met verhuftering. Wat mij betreft is dit het merk voor huftertjes tussen de 16 en de 30. Mensen die staan te lachen als iemand zwaar gewond raakt en dat dan toch op youtube gepost wordt dat soort types. Ik heb die indruk gekregen door de TV reclames van de laatste tijd. Plons, de crashtest, dat soort dingen.

    Vorige reclame van ze, plons, wel ’s besproken op facebook. Oordeel was overwegend negatief.

    Voor mij reden om dit merk echt heel ver links te laten liggen. Misschien is het lekkere pizza maar het is geen bedrijf waar ik ook maar iets mee te maken wil hebben


    14 juni 2015 om 17:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!