ReclameReview: Mercedes (ongeautoriseerde Hitler-commercial)

28 augustus 2013, 11:29

Weer een commercial waar de meningen zwaar over verdeeld zijn. Deze week ging een commercial viraal over Mercedes-Benz, maar met de duidelijke toevoeging dat hij niet afkomstig is van dat automerk. Een groep Duitse studenten maakte deze commercial met een jonge Adolf Hitler in de hoofdrol. Aandacht krijgen de makers in ieder geval genoeg, dus ergens doen ze iets goed. Maar is het 'not done' om op deze manier te scoren?

Credits:

Creatie: Jan Mettler, Lydia Lohse, Tobias Haase

De doelstelling:

Een goed cijfer halen en zichzelf op de kaart zetten.

De uitwerking:

Om aan te tonen dat Mercedes gevaren herkent vóór ze gebeuren, zien we hoe de nieuwe auto op magische wijze terug in de tijd getransporteerd wordt en daar eerst remt voor overstekende kinderen, waarna hij niet remt voor een jonge Adolf Hitler. Kennelijk werd het nog komende gevaar al vroeg herkend.

Het oordeel:

Oeh, het gaat over Hitler! Nou, dan weet je wel dat er flink gepolariseerd gaat worden… Maar voordat we ons daaraan branden, laten we eerst eens kijken naar de manier waarop de commercial is gefilmd en gemonteerd. Dat ziet er prima uit, met sfeervolle beelden, een mooie opbouw en passende muziek. Voor dit project halen de studenten dus vast een goed cijfer. Dan de communicatieboodschap. Eigenlijk is daar niets mis mee. Op dat ene puntje na dan: dat er een kind wordt doodgereden en we daar allemaal blij mee moeten zijn. En dat Duitsland en de rest van de wereld weer eens herinnerd wordt aan de gruweldaden van Adolf Hitler. Maar de studenten beelden hier wel letterlijk uit dat Mercedes gevaar herkent en actie onderneemt op basis van die herkenning. Natuurlijk is het een harde commercial. Geen enkele ouder moet er immers aan denken dat zo'n auto kinderen dood gaat rijden omdat ze in de toekomst misschien wel monsters worden. De hele ethische discussie die hierbij komt kijken gaat veel verder dan een enkele commercial. Zouden we echter zonder deze bijkomende emoties naar de commercial kijken, dan klopt hij naar mijn mening gewoon.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

7 Reacties

    Ewout Wolff

    Beste David,

    Soms zijn er moment waarop je moreel besef moet hebben en denken: dit gaat te ver. Dat mensen zich dit niet beseffen is een ontstellend gebrek aan inzicht. Ik schaam mij hiervoor.


    28 augustus 2013 om 11:57
    bramkoster

    @Ewout: hij hangt in de grijze rond de grens. Ik vind ‘m zelf erover, net als jij. Als opdracht vindt ik ‘m echter loeisterk: filmisch mooi en de boodschap is kraakhelder.

    Kijk, onze (groot)ouders vonden de VPRO vroeger ook over het randje en nu lachen we erom. Misschien is dit een teken van een andere, afstandelijker kijk op WOII van de jongere generatie?


    28 augustus 2013 om 12:27
    Cecile Bol

    Ik behoor tot die jongere generatie die een iets meer afstandelijke kijk op WOII heeft dan generaties voor mij. Dus het feit dat het om Hitler gaat schokt mij in die zin niet zo. Wel dat we blij moeten zijn dat er een kind dood is (dank u alwetende Mercedes) en dat we een gebroken moederhart dan ook maar prima moeten vinden.

    Ik vind het vooral gewoon een raar filmpje. Als je door de sfeer heen kijkt, zit ie helemaal niet zo lekker in elkaar. Zo springt het hippe systeem op groen nog voordat de goede kindjes goed en wel uit de weg zijn. Lijkt mij beetje gek. Of werkt die systeem niet net zoals parkeersensoren? Ook kijkt de moeder in eerste instantie toe vanachter het gordijn hoe haar zoon wordt overreden en in tweede instantie schrikt ze middenin een ‘lopen met de wasmand’-scene. Deze gekkigheden zorgden ervoor dat mij in eerste instantie niet duidelijk was welk product er nou echt werd aangeprezen. En dat lijkt mij toch uiteindelijk de bedoeling?


    28 augustus 2013 om 12:54
    Oli4B

    Ik vind dit niet te ver gaan qua Adolf. Begrijp ook niet wat ze te ver zouden zijn gegaan daarin. Bedoel er zijn ook genoeg ads met Napoleon erin of Stalin etc die waren ook niet lief. Ze verheerlijken Adolf niet, mooier nog hij kan niet doen wat hij zou gaan doen. Hem neerleggen in swastika is overdone, voegt niets toe. Kijk als ze nu een Calvé Pindakaas reclame gemaakt hadden met later werd hij etc etc. Dan zou het te ver gaan, want dan sta je achter wat hij gaat doen. Waar ze naar mijn idee wel te ver in gaan is dat ze een kind doodrijden en nog wel een op dat moment onschuldig kind.


    28 augustus 2013 om 13:26
    Ger Nijkamp

    Waar in mijn beleving de reclamespot de mist mee in gaat, heeft weinig met ethiek te maken. De claim klopt gewoon niet. Althans, als dit echt als mogelijke Mercedes commercial is bedoeld. Mercedes heeft deze geschiedenis letterlijk zelf meegemaakt en in realiteit precies het tegenovergestelde gedaan: dit kwaad gesteund. In opdracht van de nazi’s produceerde Mercedes militaire voertuigen en personenwagens: het favoriete automerk van Hitler en de Waffen SS was er standaard mee uitgerust. Het is daarom nogal raar als hetzelfde merk zo’n 65 jaar na dato zou beweren dat ze exact datzelfde kwaad kunnen voorkomen. Dan ben je een stukje uitermate pijnlijke bedrijfshistorie aan het herschrijven: een bedenkelijk soort geschiedvervalsing. Alleen al om deze reden zou deze spot nooit door de echte Mercedes gebruikt kunnen worden.


    28 augustus 2013 om 18:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!