Met de 'goede start'-gedachte in deze nieuwe commercial van Maaslander kunnen ze prima een samenwerking met Peijnenburg starten. Hun commercials claimen namelijk precies hetzelfde.
Credits
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Creatie: Antoine Houtsma, Bart Oostindie
Strategie: Jeroen van Eck
Account: Jolies van Rijn
Accountproducer: Denise Willigers
Productiemaatschappij: Caviar
Producer: Monique van Beckhoven
Regisseur: Keith English
Offline editor: Taco Arts
Postproductie: The Ambassadors
Muziek/geluid: FC Walvisch
Verantwoordelijk bij klant: Leontien Koster, Bregtje van Aalten
De doelstelling
Laten zien dat een Maaslander-ontbijt zorgt voor positieve start van de dag. Met de vernieuwde positionering wil het merk 'het goede begin van de dag' claimen.
De uitwerking
Ken je dat gevoel, dat je de tijd vergeet omdat je het zo naar je zin hebt? Dat overkomt een fotografe in de nieuwe commercial van Maaslander. Ze wordt nogal afgeleid door haar fijne gezin en natuurlijk door haar fijne ontbijtkaas.
Het oordeel
Mijn eerste reactie is dat er hier een goede reden gecommuniceerd wordt om juist geen Maaslander te eten. Zeg nou zelf: je wilt toch niet verstrooid raken op een belangrijke dag?
Het goede begin van de dag claimen is in principe een prima plan, maar daarmee ben je als merk niet (meer) de enige. Dat doet wel behoorlijk afbreuk aan de positionering, want het unieke van je USP is niet langer uniek. Bovendien wordt hier ook nog het belang van de claim onderuit gehaald, want er wordt letterlijk gezegd dat je best een rotdag kunt hebben ondanks dat goede begin.
Tijd voor een positieve noot: ik vind de pay-off 'De zon komt op met Maaslander' mooi gevonden en dit wordt ook mooi visueel uitgewerkt aan het einde van de commercial. Maar de boodschap van de commercial strookt niet met de pay-off. Hij eindigt namelijk met een onopgelost probleem. Dat is niet bepaald 'de zon die opkomt', lijkt me. Hopelijk krijgen we in de vervolgcommercials situaties te zien die wat zonniger zijn.