ReclameReview: Lebara gaat lekker over the top met: ‘DOEN!’

30 juni 2021, 13:00

Een bellende man in een zelfgebouwde strandstoel van zand probeert ons telefoonabonnementen te verkopen. Sterk verhaal, zeg je? Bekijk de commercial en bepaal of je het gaat DOEN!

Credits

Bureau: Natwerk

Doelstelling

Meer SIM only-abonnementen verkopen.

Uitwerking

‘DOEN!’ is het vervolg op de eerdere ‘Niet te stoppen’-campagne van Lebara die zich vooral focuste op een jonge doelgroep die vrij wil zijn. Eelco Gijze, Marketing & Sales Director van Lebara in het persbericht: “Met onze nieuwe campagne ‘DOEN!’ hebben we iets neergezet met hetzelfde gevoel voor aanpakken dat al sinds de oprichting kenmerkend is voor Lebara.”

Thijs van der Lee, creative lead bij Natwerk: “Het voordeel en de voorwaarden van Lebara zijn zo aantrekkelijk, dat het merk geen vage metaforen of ingewikkelde storylines nodig heeft. Met DOEN! vertellen we in heldere taal, die de doelgroep begrijpt, waar Lebara voor staat en wat het product voor je doet. Met de nieuwe propositie hebben we het merk nog sterker neergezet en de brand assets daarbij aangescherpt.”

Gekoppeld aan de commercials wordt de nieuwe campagne uitgerold op social, out-of-home, radio en natuurlijk online. Met het DOEN!-uitroepteken als herkenbaar merkelement.

Oordeel

Zou de themaregel ‘Ik zeg: doen!’ van de Nederlandse Energie Maatschappij nog een beetje in het collectieve reclamegeheugen van Nederland zitten? Daar moest ik namelijk meteen aan denken toen ik deze commercial voor het eerst zag. De boodschap is ook vrijwel hetzelfde: je krijgt veel voor weinig, dus dat moet je wel doen! Maar er zijn natuurlijk ook wel zaken aan te wijzen in de commercial die het typisch Lebara maken. Dus laat ik dat eens doen.

Lebara staat bekend om eigenzinnige commercials, die echt anders zijn dan die van de gevestigde telecomnamen. Toch is deze nieuwe commercial weer heel anders dan de lijn die ze eerder volgden. Er is nu een typetje dat blijkbaar in meerdere commercials terug gaat komen.

De blauwe kleur en de gebruikte vormen maken het wel herkenbaar als Lebara

De blauwe kleur en de gebruikte vormen maken het wel herkenbaar als Lebara. Die herkenbaarheid is wel enorm belangrijk als je wilt dat mensen onthouden van welk merk die goede actie ook al weer was. Voor de zekerheid staat er daarom de hele tijd ‘Lebara SIM only’ boven in de hoek. Misschien een wat platte manier van branding, maar het werkt prima, dus niks mis mee.

Ik geef toe dat het me pas bij de tweede keer kijken opviel dat hoofdpersoon Peter zelf een strandstoel heeft gemaakt van zand omdat hij er geen 15 euro voor wil betalen, wat op het bord daarachter staat. Dat geeft context voor het verhaal: hij houdt niet van geld uitgeven (wie wel eigenlijk?) en kiest daarom voor de goede deal van Lebara. Uiteraard acteert hij het allemaal lekker over the top, zodat wij als kijkers de commercial beter onthouden dan wanneer hij alleen saai de feiten benoemt. Want het gaat uiteindelijk natuurlijk wel om de kale feiten: 5GB en onbeperkt bellen voor een tientje per maand. Als dat maar consequent met veel mediapower onder de aandacht wordt gebracht, dan komt die klandizie echt wel op gang.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Danny

    Echt een vreselijke reclame net die man.

    Popie Jopie schreeuwerd met een uitslagverwekkende lach.

    Ik neem aan dat hij dat zo moet acteren,maar ik zap gelijk weg…


    27 september 2021 om 08:12
    Marcel

    Verschrikkelijke reclame krijgt die vent er nog voor betaald ook??Vreselijke man , kzou nooit Lebara kopen.


    19 november 2021 om 16:49
    B.J. van Dijk

    Ja, Lebara heeft naamsbekendheid, dat is bereikt. Maar ik zal nooit iets van Lebara kopen na dit extreem trieste reclame spotje. Ik zal de naam Lebara nooit vergeten.


    19 december 2021 om 16:10
    Paul

    Precies het tegenovergestelde wordt bereikt: ik denk NIET doen. Ok blijkbaar hoor ik niet tot de doelgroep. Maar ik vraag me al wekenlang af “wie wel??”


    20 december 2021 om 21:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!