ReclameReview: Klaverblad Verzekeringen
In deze nieuwe commercial gaat Klaverblad Verzekeringen gewoon door met zich afzetten tegen alles wat onecht is. In dit geval een sollicitant die niet helemaal in het functieprofiel past.
Credits
Bureau: BVH
Strategie: Jeroen Kaal
Art/Copy: Maarten Bakker, Peter van Zijp
Account: Anne-Britt van Uchelen
Mediabureau: Stroom mediacommunicatie
Productiemaatschappij: Hazazah
Regie: Wim van der Aar
Productie: Cynthia Fidder
De doelstelling
Zorgen dat meer mensen voor Klaverblad Verzekeringen kiezen.
De uitwerking
Een sollicitant die op gesprek komt, dat komt wel vaker voor. Maar zo slecht als deze sollicitant bij Klaverblad Verzekering past, dat zie je niet vaak.
Het oordeel
Ik krijg steeds meer sympathie voor Klaverblad Verzekeringen door hun consistente campagne, waarin ze telkens weer een aspect weten te benadrukken waarin zij gewoon zijn gebleven en dus bijzonder zijn. Deze nieuwe commercial past precies in de reeks.
Vanaf het moment dat de sollicitant zijn mond open doet en ongepast knipoogt naar de secretaresse, heb je als kijker een hekel aan hem. Alle woorden die er daarna uit hem komen, weeg je daarom op een goudschaaltje. En natuurlijk vertelt hij precies de verkeerde dingen.
Inderdaad: ik wil geen gladde verkoper als het om verzekeringen gaat. Doe mij maar een ‘saaie’, betrouwbare verzekeraar, die mij niet zomaar iets aansmeert. Klaverblad Verzekeringen zet zichzelf heel duidelijk neer door hun tegenpool extra uit te vergroten. Het visuele woordgrapje van de carrière die in de lift zit, is mooi uitgewerkt.
Natuurlijk sluit je na het zien van deze commercial niet direct een verzekering bij ze af. Maar als het na zoveel jaar weer eens tijd is om je verzekeringen te inventariseren en misschien een nieuwe af te sluiten, dan denk je wel even aan die sympathieke maatschappij die zo gewoon is gebleven. Prima campagne dus.
Ik lees hier allerlei diepgaande argumenten die een gemiddelde burger die een verzekering zoekt naar mijn inschatting niet allemaal voor ogen zal hebben. Het briljante van deze campagne is het feelgood-aspect natuurlijk! Dat wekt sympathie en kan dus de mogelijke keuze van een verzekering zeker beïnvloeden. Ik betrap mijzelf er op dat mijn eigen polisjes misscchien ook bij Klaverblad wil gaan afsluiten. Jammer dat het geen beursgenoteerd bedrijf is, anders zouden veel mensen waaronder wederom ikzelf hier wel wat aandeeltjes van willen kopen. Ik verwacht een stevig stijgende groei op basis van de tv spot.
Wat mij opvalt is dat je credits geeft aan iedereen die heeft meegewerkt aan de commercial, behalve aan de acteurs, die volgens mij in hun rol van Klaverblad-directieleden in belangrijke mate bijdragen aan de uitstraling van het filmpje. Dankzij hen verveelt het spotje (mij) niet en krijg ik sympathie voor Klaverblad – al heb ik niet de illusie dat ik bij hen een andere behandeling krijg dan bij verzekeraars die minder sympathiek overkomen.