ReclameReview: is het OV echt weer OK?

16 september 2020, 09:00

In deze nieuwe campagne voor OV NL wordt de boodschap uitgedragen dat je overal naartoe kan met het OV, want het OV is OK. Alle lichten staan op groen voor je als je met het openbaar vervoer reist. Zo wil OV NL meer reizigers trekken.

Credits

Klant: OV NL

Creatief bureau: TBWANEBOKO

Mediabureau: Initiative

Productiehuis: CZAR

Doelstelling

De boodschap ‘Waar je ook naartoe gaat, het kan met het OV’ uitdragen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “We winden er geen doekjes om, het was even wennen aan het nieuwe reizen met het openbaar vervoer, in deze roerige tijd. Een van de eerste gelegenheden in Nederland met een mondkapjesplicht. Gelukkig hebben onze Nederlandse openbaar vervoerders de handen in elkaar gestoken om ervoor te zorgen dat we veilig op onze bestemming aan komen.

“Dat gaat natuurlijk niet zonder de nodige maatregelen. Zo worden bijvoorbeeld alle vervoersmiddelen – van de metro tot de pont – vaker schoongemaakt en draagt het personeel altijd een mondkapje. Aan de reizigers zelf wordt gevraagd ook een mondkapje te dragen, veilige afstand te houden en buiten de drukte te reizen, waar mogelijk. Zo houden we het OV OK.”

Rik Ledder (CEO TBWANEBOKO): “Met de OV-OK-campagne willen we reizigers inspireren en motiveren om weer met het openbaar vervoer te reizen. Bovendien laten we zien welke maatregelen worden toegepast door de verschillende vervoerders. Zo hopen we een veilig en vertrouwd gevoel over te dragen aan reizend Nederland.”

Oordeel

Ik geef direct toe: het is een ondankbare taak om een campagne te maken om het openbaar vervoer te promoten, want gezeik krijg je toch wel. Zeker als het gaat om awareness/branding, zoals hier, waarbij er geen concrete call-to-action is. Dan ga je als ontvanger van de boodschap namelijk je eigen interpretatie loslaten op wat je ziet en hoort.

Iets meer realisme had de campagne in mijn ogen sympathieker en geloofwaardiger gemaakt

In het persbericht staat dat ze er geen doekjes omwinden, dat het even wennen was aan het nieuwe reizen met het openbaar vervoer. Maar in de campagne zie, hoor of lees je daar dus helemaal niets van terug. Terwijl je daarmee juist een stuk begrip en kwetsbaarheid zou tonen. Naar mijn idee was dat wel verstandig geweest.

In plaats daarvan is het nu alleen maar een happy/feelgood-campagne over hoe geweldig het OV is, want alle seinen staan op groen. Behalve natuurlijk als er vertraging is of een rit valt uit. En ja, ik weet dat dit procentueel echt niet veel voorkomt in Nederland, maar die ene ervaring haalt de hele boodschap van een campagne als deze onderuit. Iets meer realisme, of in ieder geval aandacht voor de minder leuke kanten van het huidige OV, had het in mijn ogen sympathieker en geloofwaardiger gemaakt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ocmer

    op en top Nederlandse betutteling, geen mondkap te zien of dat er een waarschuwing terugkomt in de teksten … teveel geld voor een goedkope kant-en-klaar-hap … vreselijk slecht … plankje misgeslagen … nog niet gehad over de kosten van deze campagne


    17 september 2020 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!