ReclameReview: Highland Park gaat voor whisky + wild winter BBQ

22 december 2021, 14:00

Het beroemde Schotse whiskymerk Highland Park heeft een korte film gemaakt waarvan je (als het goed is) zin krijgt om te gaan wildplukken en te barbecuën midden in de winter.

Credits

Bureau: Publicis Groupe

Doelstelling

De doelgroep inspireren tot een wilde winterbarbecue mét Highland Park Whisky.

Uitwerking

Uit het persbericht: Highland Park Whisky wordt gemaakt op één van de meest afgelegen plekken van Schotland; Orkney Island. Een eiland omringd door zoute zee, waar het extreem hard kan waaien en waar geen bomen groeien. Door deze elementen niet tegen elkaar, maar juist met elkaar in harmonie te laten werken, is Highland Park erin geslaagd om één van de meest gebalanceerde whisky’s ter wereld te maken. Middels een geïntegreerde campagne, bedacht en uitgevoerd door Publicis Groupe, brengt Highland Park Whisky ‘A Wild Harmony’ naar Nederland, en zoekt naar de harmonie in onze eigen lokale wildernis.

Highland Park Whisky wordt onder zeer bijzondere omstandigheden gemaakt. Door dichtbij de natuur te blijven en de elementen samen te laten werken, krijgt de whisky van Highland Park een unieke en verfijnde smaak. Publicis Groupe koos voor een verkenningstocht door de ongerepte Veluwse wildernis samen met chef-kok Freek van Noortwijk, bekend van onder andere restaurants BREDA en Maris Piper. Struinend door de groenrijke omgeving van Renkum kwam Van Noortwijk ingrediënten tegen die hem inspireerden tot het uitwerken van heerlijke recepten voor een Highland Park Wild Winter BBQ. Vergezeld door wildernisexpert Edwin Flores trof Van Noortwijk onder meer verschillende soorten paddenstoelen en kruiden aan, die samen met Highland Park Whisky de basis voor een Highland Park Wild Winter BBQ menu vormden.

De video is momenteel te vinden op social media en de landingspagina van de campagne. Consumenten kunnen via een winactie op social media kans maken op een Wild Winter BBQ met Freek van Noortwijk bij hen thuis. Hiervoor dienen zij de Instagram- en Facebookpagina van Highland Park in de gaten te houden.

Oordeel

Sfeervol, dat is het eerste woord dat in me opkomt nadat ik deze korte film (of lange commercial) heb gezien. Er wordt echt heel goed een sfeertje neergezet door de hoofdkleuren bruin en groen, de tijd die er genomen wordt voor mooie plaatjes inclusief audio en natuurlijk het onderwerp: wildplukken en buiten barbecuën in de winter. Alles bij elkaar past dit perfect bij Highland Park Whisky.

Ik vind het vooral heel knap dat het whiskymerk maar heel weinig wordt aangehaald in de bijna 2,5 minuut die de video duurt. Je weet dat het de afzender is, maar het is geen actiecommercial. Juist niet zelfs. Het gaat om een sfeer neerzetten en als die je aanspreekt, vind je Highland Park Whisky een sympathiek merk. Terwijl je ondertussen leuke en nuttige dingen leert over onze Nederlandse wildernis. Want ook daar is rekening mee gehouden: ze proberen niet iets Schots na te doen, het is echt lokaal ingestoken. Dat maakt het nog sympathieker, want het is heel herkenbaar.

Ga ik nu ineens wildplukken en een primitieve barbecue aansteken in hartje winter? Nee, ik persoonlijk niet. Maar ik weet nu wel dat het helemaal niet zo’n gek idee is om dat te doen. Er wordt iets geprikkeld door deze video en dat lijkt me exact de bedoeling. Dan denk je immers nog eens terug aan de oorsprong van die prikkeling en dan is het whiskymerk als afzender nooit ver weg.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!