Maar liefst 27 jaar geleden trad Martine Bijl voor het eerst op in een commercial voor HAK. Eind september komt er een nieuwe merkcampagne aan, maar nu zonder het boegbeeld. Deze week nam HAK met een Prinsjesdaginhaker afscheid van Martine Bijl en meneer De Haan.
Credits:
Creatie: Etcetera
Productie: Caviar
De doelstelling:
Martine Bijl namens HAK nog eenmaal in het zonnetje zetten.
De uitwerking:
Geheel in de stijl van Prinsjesdag neemt de koningin van de Hollandse groenten, in haar laatste TV-commercial voor Hak, een waardig afscheid. Met een warm “Weilandgenoten…” opende de commercial dinsdag 17 september op TV, op prime time, vanaf 19.40 uur op Nederland 1, 2 en 3 en op RTL 4, 5, 7 en 8.
Het oordeel:
Natuurlijk ligt het voor de hand om Martine Bijl een heuse afscheidsrede te laten houden als inhaker op Prinsjesdag. Maar maakt dat uit? Mij niet. Het doet me goed dat een merk en een reclamebureau (ook al zijn ze niet de oorspronkelijke bedenkers van de campagne) een openbaar afscheid organiseren voor een hedendaags reclame-icoon. In het persbericht bedankt Etcetera-directeur Dick van der Lecq dan ook de oorspronkelijke bedenkers Bart Kuiper en Hans van Dijk en regisseur Hans van Rijs, wat hem siert.
Het mooiste vind ik nog dat de afscheidscommercial precies past in de campagne. Er is niets geforceerds aan, alle kleine grapjes doen vertrouwd aan. En ondertussen hoeft Martine Bijl helemaal geen reclame te maken voor een nieuw product of iets dergelijks. Haar verschijning met een landbouwachtergrond doet bij ons als kijkers al gelijk de vlag van HAK zwaaien in ons onderbewustzijn. Zo vertrouwd is het allemaal. Dát is de kracht van een langlopende campagne.
Martine, bedankt!