ReclameReview: Grand’Italia brengt je ‘La Bella Vita’

ReclameReview: Grand’Italia brengt je ‘La Bella Vita’

We houden toch (vrijwel) allemaal van lekker Italiaans eten? Daar speelt Grand'Italia op in met deze nieuwe merkcampagne, waarbij ze het recept voor 'La Bella Vita' letterlijk verwerken in hun Sugocasa. Met de campagne slaat het merk een nieuwe weg in door in te spelen op de Italiaanse levensstijl, die verder gaat dan het eten alleen. 

Credits

VMLY&R, BLG, Chuck Studios, Massive Music

Doelstelling

De Italiaanse levensstijl naar de Nederlandse keukentafel brengen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Nederlanders hebben een onmiskenbare voorliefde voor de Italiaanse pastamaaltijd, zo staat bij bijna 60% minstens één keer per week een pastagerecht op het menu*. Met haar pasta’s en pastasauzen is Grand’Italia al meer dan 37 jaar een graag geziene gast in de Nederlandse keukens, zo draai je met gemak een volledige maaltijd in elkaar. Met de campagne slaat het merk een nieuwe weg in door in te spelen op de Italiaanse levensstijl, die verder gaat dan alleen het eten. De positionering is vertaald in een nieuwe commercial en biedt het recept voor ‘La Bella Vita’. Zo proef je de Italiaanse zon en sfeer, vier seizoenen lang aan je eigen keukentafel.

Het idee achter de nieuwe positionering is ontstaan vanuit de behoefte om de Nederlandse consument meer te bieden dan een maaltijd alleen. Het Italiaanse leven bestaat uit heel veel facetten, denk aan muziek, sfeervolle settingen en gezelligheid met familie en vrienden. Daar hoort natuurlijk ook smaakvol eten met verse kruiden en ingrediënten bij. In hun nieuwe campagne neemt het merk de Nederlandse consument mee in de wereld van de Italianen door in te zoomen op deze onderdelen.

Davy Knijnenburg, Marketing Manager van Grand’Italia bij GranFood, vertelt: ‘Als marktleider doen wij constant onderzoek naar mogelijke innovaties en het relevant houden van de Italiaanse categorie in Nederland door het bieden van nieuwe inspiratie. Met behulp van interne en externe stakeholders is hier een nieuwe positionering en creatieve insteek uitgerold. Zo is er gewerkt aan zowel een nieuwe culinary als sonic identity, in samenwerking met partners als VMLY&R, BLG, Chuck Studios en Massive Music. Dit vormt de aankomende vijf jaar de basis voor onze strategie.’

Knijnenburg vervolgt: ‘Naast de juiste producten, zoals de 100% natuurlijke ‘Sugocasa’ als hero van de campagne, geven we de consument handvatten om ‘La Bella Vita’ op hun eigen manier te beleven. Bijvoorbeeld via onze vernieuwde website. Naast recepten vind je hier tips en tricks voor de ultieme Italiaanse avond, lijstjes met de lekkerste kruiden en een Spotify playlist waarmee je de toon zet. Deze aanpak wordt de komende jaren verder uitgebreid naar alle andere touchpoints met de liefhebber van de Italiaanse keuken… en het goede leven!’

Oordeel

Bij dit soort commercials ben ik net één van Pavlovs honden uit het beroemde conditioneringsexperiment: het water loopt me al in de mond als ik dat lekkere eten zie. Als dit nou ook het geval is bij het merendeel van de doelgroep, dan heeft Grand'Italia hiermee een prima commercial gemaakt.

Het breed doorvoeren van 'La Bella Vita' vind ik een goede zet. Het gaat niet alleen maar om de ingrediënten die de saus en pasta zo lekker maken, het gaat ook zeker over de gezelligheid en sfeer rondom de maaltijd. Dat is precies wat je in deze commercial terugziet. Dat het acteerwerk tijdens het praten in de camera er een beetje knullig uitziet, draagt eigenlijk alleen maar bij aan het authentieke verhaal. Het is niet te glad, het blijft geloofwaardig. Op die Italiaanse zon na dan natuurlijk...

Dat ze de sugocasa als hero hebben uitgekozen, ligt voor de hand. Dit is een product dat typisch is voor Grand'Italia, andere merken kunnen deze saus niet zomaar claimen. Ondertussen zien we ook een packshot van de fusilli en natuurlijk het logo continu bovenaan in beeld. Qua branding is Grand'Italia dus goed bezig om de Italiaanse keuken te claimen in Nederland.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.