ReclameReview: Gouda Holland Kaas
![](/wp-content/themes/webtailor/dist/img/default.jpg)
Zijn we eigenlijk wel trots genoeg op onze eigen Goudse kaas? In vier minidocumentaires wil de Nederlandse Zuivel Organisatie duidelijk maken dat Gouda Holland Kaas een heel bijzonder product is, dat bovendien officieel beschermd is. Net als Champagne, Balsamico en Ardennerham.
Credits
Bureau: Brand New Telly
Concept: Wouter van der Pauw, Mirjam van Dijk, Marcel Haasdijk
Account: Sjoerd Craenmehr
Producer: IJsbrand Carmiggelt, Eveline Bloemendal
Productiemaatschappij: Brand New Telly
Regisseur: Deborah Faraone Mennella
D.O.P: Goof de Koning
Fotografie: Oscar Timmers
Editor: Kim Hinrichs
Media Bureau: Mindshare
Media Strategie: Steven de Niet
Account: Martine Schot
Eindverantwoordelijken NZO: Johan Schildkamp, Marjorie van der Ende, Linda Langhout, Corrien Bakker
De doelstelling
Trots creëren en uitleggen dat Gouda Holland Kaas een beschermd keurmerk heeft.
De uitwerking
Topchef Robert Kranenborg brengt in vier minidocu's in beeld hoe Europees culinair erfgoed ontstaat en wat het kwaliteitskeurmerk voor deze producten betekent. Uiteraard staat Gouda Holland Kaas daarbij centraal.
Het oordeel
Persoonlijk vind ik het altijd heel interessant hoe producten worden gemaakt. Pluspunten dus voor deze uitleg. De stijl waarin deze documentaire is gemaakt doet me denken aan het programma Keuringsdienst van Waarde, waarin achtergrondinformatie over het product wordt vermengd met een rondleiding door de fabriek. Interessant is naar mijn idee het sleutelwoord hier, want echt grappig is het niet, ook al probeert Robert Kranenborg het wel met wat flauwe grapjes.
Is vier minuten niet te lang voor een online video over kaas? Misschien. Voor sommige mensen zeker. Daarom word in de eerste minuut eigenlijk alle informatie al gegeven die van belang is om de doelstelling te realiseren. Dat keurmerk voor échte Goudse kaas, daar gaat het om. De rest van de video kijk je alleen als je echt geïnteresseerd bent in het verhaal achter de kaas.
Er is wel een call-to-action aan het eind van de video, maar de doelstelling is in principe een behoorlijk softe KPI: trots en awareness creëren. Zou die trots op lange termijn leiden tot meer verkoop? Ik vraag me af of dat door zo'n videoserie gerealiseerd kan worden. Maar aan de andere kant: je moet ergens beginnen…
Ik ben op zoek naar reclame posters van de goudsekaas wij hebben een lustrumfeest met konings dag en de straat heeft het thema Holland wij willen producten showen van Hollands makelerij.
VR.gr. Hanneke