ReclameReview: Fox-IT gaat achter onzichtbare vijanden aan

31 maart 2021, 13:00

Deze maand is de internationale merkcampagne live gegaan voor cybersecurity specialist Fox-IT/ NCCgroup. Daarin wordt het onzichtbare zichtbaar gemaakt om cyberdreigingen te visualiseren.

Credits

Bureau: Natwerk

Regisseur: Victor Vroegindeweij (Hazazah)

Doelstelling

De noodzaak van het eerder aanhaken van cybersecurity over het voetlicht brengen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Het Cyber Security Raad (CSR) adviseert om tenminste 1 miljard euro extra uit te trekken om Nederland te beschermen tegen digitale spionage en andere computercriminaliteit. Omdat veel bedrijven vaak te laat aan de bel trekken, was een van de belangrijkste campagneopdrachten om de noodzaak van het eerder aanhaken van cybersecurity over het voetlicht te brengen.”

Natwerk vertaalde deze problematiek naar een campagneconcept waarbij verborgen dreigingen inzichtelijk moeten worden gemaakt: ‘making the invisible visible’. “Zo vat de nieuwe campagneregel ‘Because you don’t see cyber threats doesn’t mean they are not there’ (Dat je het gevaar niet ziet, betekent niet dat het er niet is) het probleem – waar veel bedrijven mee worstelen – in één enkele zin samen. De oplossing wordt geboden door de daaropvolgende pay-off ‘Call us before you need us’ in combinatie met de merknaam. Een pay-off die duidelijk inspeelt op de urgentie van het contact opnemen voor het kwaad is geschied. Om de campagne een unieke en herkenbare stijl te geven, creëerde Natwerk een eigen visuele wereld, waarin de onzichtbare dreigingen letterlijk aan het licht worden gebracht door middel van black light. Zo wordt het onzichtbare zichtbaar.”

Oordeel

Heel goed dat Fox-IT, toch wel een zwaargewicht op de markt voor cybersecurity, met deze campagne duidelijk maakt dat er iets te doen is tegen digitale criminaliteit. Op een audiovisueel aantrekkelijke manier zelfs. Eerst dreigend qua beeld en geluid, maar al op een derde komt de aap uit de mouw: hoofdpersoon Billie komt je niet beroven, maar juist redden. En de boodschap aan het einde vind ik heel goed: ‘Call us before you need us‘.

Hoofdpersoon Billie komt je niet beroven, maar juist redden

Aangezien ik een aantal klanten heb waarvoor ik regelmatig schrijf over cybersecurity, kijk ik hier ook wel met een semi-inhoudelijk oog naar. Wat zeggen ze nu eigenlijk in de campagne? Is het realistisch? Komt het over op de doelgroep? De antwoorden die ik kan geven op basis van deze video zijn positief. Tuurlijk zit er nog een hoog Hollywood-gehalte in, zoals ‘Attack stopped‘ in beeld, maar hoe moet je het anders realistisch uitbeelden? De boodschap komt op deze manier ongetwijfeld over bij de doelgroep en daar gaat het om.

Preventief onderhoud voor je auto is heel normaal. Maar voor zakelijke computersystemen die vele malen meer waard zijn, vinden sommige bedrijven security-onderhoud en actieve beveiliging nog niet zo’n noodzaak. Dat is toch gek? Ik vind dat deze boodschap door Fox-IT prima wordt verwoord in deze commercial. Laten we hopen dat de wereld een stuk veiliger wordt door campagnes zoals deze.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    alfred@bright.partners

    Mooie review. Ik vind de pay-off ‘Call us before you need us’ ook wel heel goed!


    6 april 2021 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!