ReclameReview: foodora

9 november 2016, 14:15

De eerste tv-commercial van foodora, de internationale fietsbezorgservice van kwaliteitsrestaurants, is gericht op food lovers in de grote steden.

Credits

Creatie: NOISE

Regisseur: Robin Schmidt

De doelstelling

Meer mensen eten laten bestellen via de on demand bezorgservice.

De uitwerking

De campagne verbeeldt foodora’s missie om kwalitatieve maaltijden onderdeel te maken van het dagelijks leven. In de commercial speelt een jong koppel de hoofdrol. Het koppel bespreekt met elkaar wat ze gaan doen met eten die avond en kijkt op de foodora app. Wanneer ze een restaurant aanklikken, verandert hun woonkamer in het desbetreffende restaurant. Van een stylish Vietnamees restaurant en een hippe hamburgertent tot de nieuwste sushi bar.

Het oordeel

Ik vind het heel knap dat er hier in 20 seconden zo duidelijk gecommuniceerd wordt wat je van foodora mag verwachten. Eerst al visueel en via de voice-over en later nog een keer samengevat als ‘Download de app, bestel en geniet’. Daar kunnen veel merken nog iets van leren, want het is niet altijd duidelijk wat de afzender nu precies wil vertellen. Hier wel, dus complimenten daarvoor.

De service van foodora wordt meteen heel persoonlijk gemaakt door Anna te introduceren (terwijl haar vriend naamloos blijft trouwens). Het letterlijk swipen van het interieur is niet superorigineel, maar het maakt wel meteen duidelijk waar het om draait bij foodora. En even later zie je het stel heel gelukkig aan hun eigen tafel de bezorgde maaltijd nuttigen. Herkenbaar, laagdrempelig en lekker makkelijk zijn de sleutelwoorden. Ze vergeten overigens wel te vertellen dat het om bezorging per fiets gaat. Dat is wel een USP ten opzichte van de welbekende bezorgbrommers, vind ik.

Ik vraag me alleen wel af hoe het met de targeting zit. Wordt deze commercial echt landelijk uitgezonden of op landelijke zenders die een specifieke (bijvoorbeeld postcodegerelateerde) targeting aanbieden? Als je dit in heel Nederland gaat uitzenden, dan zul je namelijk wel een heleboel mensen teleurstellen, omdat foodora in hun stad of dorp niet actief is.

Zeker als op de website staat ‘foodora is actief in jouw stad!’ en daaronder staan maar zes steden met een aankondiging voor de zevende stad. Stel dat je interesse hebt in lekker eten van je favoriete restaurant na het zien van deze commercial en je wordt teleurgesteld… Dan is elke volgende keer dat je de commercial ziet een negatieve ervaring. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, lijkt me.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Daniel Toledo

    Allereerst, ik vind jouw reviews genieten geblazen. Keep on going! Inhoudelijk: wellicht is gekozen voor een online-only aanpak, waarbij heel gemakkelijk narrow getarget kan worden op bijvoorbeeld grotere steden.


    15 januari 2017 om 13:47
    Hardcopy

    Bedankt Daniel!

    En ik ben het met je eens hoor: het zou absoluut aan te raden zijn om deze campagne heel specifiek op de steden te targeten waar ze actief zijn.


    16 januari 2017 om 07:34
    Brianrog

    webpage visitors floating remember using O’Neal conduit

    the state of alabama rates nearly as 2nd undesirable region for working moms 2nd momsUpdated: monday, may perhaps perhaps 9 2016 12:02 i am EDT2016 05 09 04:02:39 GMTWoman who exactly encourages countless little earns disastrous a birthday effectively wishesWoman wishesUpdated: on the, will 8 2016 11:43 pm hours EDT2016 05 09 03:43:07 GMTJudith post (foundation: alabama promote parents wikipedia)mother’s day is a big day compared to that commemorate in addition to merit ladies who really make a difference on the inside lifetimes of their children.mother’s day is a wedding day to it commemorate and even live up too girls that matter inside of the resides of their kids.Huntsville commanders build plans to add to connected with motorcycle pathsHuntsville plans pathsUpdated: wednesday, may perhaps perhaps 8 2016 10:25 pm EDT2016 05 09 02:25:00 GMTHuntsville gran Tommy fight against alleges a little more counters for motorcyle drivers possess been in the works for the town’s extended. (company: WAFF)village market leaders are taking making Huntsville a much more cycling unthreatening.capital city frontrunners chnlove real or fake are taking steps to make Huntsville an increasing exercise bike favorable.Breaking1 maintained when you need to clinic just after mobile phone devicesney space fire1 ney fireUpdated: on the, chnlove real or fake could very well 8 chnlove real or fake 2016 9:31 pm EDT2016 05 09 01:31:54 GMTRazzway circle to Toney (origin: WAFF)a fire with a trailer home your residence inside of Toney domain induced by one individual to be able to transmitted to a healthcare facility.a fireplace attending the movie trailer property or home within Toney section induced by someone that must be taken to the hospital.Athens player in jail on the rape, sexual activity batter violations related to 15 year old girlAthens man chnlove real or fake detained on your rape, copulation physical abuse complaints towards 15 years old girlUpdated: friday, would likely 8 2016 8:00 pm EDT2016 05 09 00:00:21 GMT.


    4 maart 2017 om 18:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!