ReclameReview: Jaguar en Porsche willen vrouw aan elektrische auto

17 maart 2021, 14:00

Twee automerken komen deze week met een nieuwe campagne voor hun elektrische modellen en allebei zetten ze in op de vrouwelijke doelgroep. Toeval of een trend?

Credits Jaguar

Creatie: Jaguar Creators met actrice Christina Chong en de muziek van Hannah Wants.

Credits Porsche

Bureau: DentsuAchtung

Strategie: Britt Boss

Verantwoordelijk bij de klant: Ruurd Neurink, Manager Marketing & Communicatie bij Pon Porsche Import

Doelstelling

Een nieuwe generatie rijders en meer vrouwen aanspreken in ‘het mannenbolwerk van de autowereld’.

Uit het persbericht van Jaguar: ​”Met de reeks samenwerkingen met creatieve artiesten zet Jaguar zijn nieuwste modellen in de schijnwerpers en ondersteunt het de creatieve sector in deze moeilijke tijden. In de nieuwste campagne ‘Striking from Every Angle’ rijdt de Britse actrice Christina Chong in de nieuwe Jaguar E-PACE door Londen, terwijl de nieuwe single ‘Lift Off’ van de Britse dj/producer Hannah Wants te horen is. De opzwepende soundstrack is speciaal voor de Jaguar-campagne geremixt.

Oordeel

Het PR-bureau van Jaguar mailde Marketingfacts over de nieuwe campagne op vrijwel hetzelfde moment dat Adformatie schreef over de nieuwe campagne van Porsche, die ook al op vrouwen gericht is. Of zoals Porsche het in de commercial noemt: breken met conventies. In dit geval dus het doorbreken van het mannenbolwerk dat de autowereld is.

Doordat de commercials tegelijkertijd gelanceerd worden en overeenkomstige doelgroepen hebben, kunnen we ze mooi met elkaar vergelijken. En als ik het dan kort door de bocht vergelijk, heeft die van Porsche een boodschap en die van Jaguar niet. De commercial van Jaguar is een audioviseel feestje waarin je als kijker ziet dat de nieuwe E-PACE een schermpje heeft dat je bedient met je vingers. Meer zie je écht niet. Oké, hooguit de mooie velgen. Maar kom op, is dat nu alles wat je wil communiceren in de 30 seconden mediatijd die je inkoopt?

De commercial van Porsche doet het wat dat betreft veel beter. ‘Conventies zijn er om doorbroken te worden’ is de boodschap, met heel duidelijk de drive om vrouwen te interesseren voor de elektrische Porsche Taycan. Een mooie commercial, die aan het einde met de relatieve stilte ook bewijst hoe stil de auto rijdt. Voor een auto die minimaal 83.000 euro moet kosten, maakt dat tenminste nog indruk. De Jaguar, met een vanaf-prijs van 60.000 euro stelt daar in mijn ogen veel te weinig tegenover om zich écht op de kaart te zetten als een interessante keuze.

Waarom zijn er aparte commercials nodig om vrouwen te interesseren in elektrische auto’s?

En dan laten we nog even de discussie buiten beschouwing waarom er aparte commercials nodig zijn om vrouwen te interesseren in deze elektrische auto’s. Vrouwen zijn toch juist milieubewuster dan mannen? Of is het omdat de meeste elektrische leasewagens die in Nederland rondrijden door mannen bestuurd worden? En hoe zit het met de perceptie van mannen die door deze campagnes deze auto’s als ‘vrouwenauto’s’ wegzetten en een ander type kiezen? Je merkt het al: er komen allerlei vragen omhoog door de keuzes die gemaakt zijn door Jaguar en Porsche. Op dat gebied zijn de commercials dus nu al geslaagd.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!