ReclameReview: Diergaarde Blijdorp

ReclameReview: Diergaarde Blijdorp

Als je van voetbal houdt, kan het je bijna niet ontgaan zijn dat Diergaarde Blijdorp de nieuwe shirtsponsor is van Feyenoord. Dankzij ASR, dat tot het einde van het voetbalseizoen de shirtsponsoring doneert aan de noodlijdende Rotterdamse dierentuin. De campagne wordt ondersteund met een feelgood-commercial met in de hoofdrol Giovanni van Bronckhorst.

Credits:
Bureau: John Doe
Regisseur: Hein Mevissen
Producer: Diederiekje Bok

De doelstelling:
Communiceren dat Diergaarde Blijdorp de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord is.

De uitwerking:
In de commercial wordt op een grappige, ontroerende manier de (fictieve) link tussen Feyenoord en Dierfaarde Blijdorp gelegd en verwezen naar https://www.feyblij.nl.

Het oordeel:
Feelgood, dat is de kernachtige samenvatting van deze commercial. En van de hele campagne eigenlijk. Het zal ASR ook zeker veel sympathie opleveren dat zij een half jaar hoofdsponsoring (toch geen misselijk bedrag) doneren aan Diergaarde Blijdorp. Het zijn namelijk zware financiële tijden voor de dierentuin en door deze publiciteitsboost hopen ASR en Feyenoord te zorgen voor meer dierentuinbezoekers en dus inkomsten. Niet alleen oud-speler en huidig assistent-trainer Giovanni van Bronckhorst doet mee in deze commercial, maar ook zijn zoontje, die de Gio van 28 jaar geleden speelt. De band die de jongen met Blijdorp heeft, wordt gesymboliseerd door middel van een pluche olifant. De kinderstem die "You'll never walk alone" zingt, is een mooie brug tussen de vriendschap tussen beiden en Feyenoord. Als 28 jaar later de knuffel (Olli) ineens weer opduikt bij de volwassen Giovanni van Bronckhorst, volgt een ontroerende hereniging (let ook op het aanzwellende refrein). De sfeerbeelden die volgen zijn grappig door de absurd grote olifant (ja, ook hij is volwassen geworden). Een panna lukt bijvoorbeeld niet omdat er te weinig ruimte voor de bal is om onder Olli door te gaan. Afsluitend wordt gecommuniceerd dat Diergaarde Blijdorp de nieuwe hoofdsponsor is van Feyenoord en dat ASR dit mogelijk heeft gemaakt. En je blijft kijken tot het einde, ook al is het een lange commercial. Dankzij het gevoel dat de commercial je geeft, dankzij een bekende oud-voetballer en dankzij de grappige situaties na de hereniging. Of het daadwerkelijk gaat helpen om Diergaarde Blijdorp uit de rode cijfers te halen, is nog even afwachten. Maar deze campagne levert in ieder geval heel veel goodwill op.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Mooie samenvatting en perfecte conclusie. Zelfs als niet Feyenoord-fan roept het sympathie op. Geslaagde reclame, nu hopen op een geslaagd resultaat voor Blijdorp. Oh, ook credits voor de vinding 'feyblij'!

    geplaatst op
  • Zeer geslaagde reclame
    Als Blijdorp slim is gaan ze deze olifantjes ook verkopen als knuffels in de giftshop.

    geplaatst op
  • Zelfs als Ajax-fan kan ik deze waarderen ;-)

    geplaatst op
  • ASR geeft nu het bedrag dat ze aan Feyenoord (zouden) geven nogmaals aan Blijdorp? Of geven ze alleen maar hun plek op de shirts aan Blijdorp?

    geplaatst op
  • @ReneS Volgens mij alleen de plek op de shirts (en waarschijnlijk ook andere sponsorplekken die bij een hoofdsponsor horen).

    geplaatst op
  • @ReneS @David

    ASR geeft alle sponsorruimte weg. Waarschijnlijk geen donatie. Maar het gevolg is dat Diergaarde Blijdorp niet alleen prijkt op de shirts maar ook op de Business Box van ASR, op de reclameborden langs de lijn die bij Feyenoord ongeveer 50% van de wedstrijd te zien zijn. Qua Exposure best wel wat ruimte dus.
    De shirtjes & olifantjes zijn vanaf april te koop. Dat is dan weer marketingtechnisch gezien een beetje jammer. De fans moeten daardoor lang wachten, met als gevolg dat het momentum weg kan zijn..

    geplaatst op
  • Zeer geslaagd inderdaad! Ook als PSV-fan kan ik dat niet ontkennen.

    geplaatst op
  • Is er ook een volledige versie te vinden van het nummer? Gezongen door de volwassen stem? Zooo mooi!!!

    geplaatst op
  • @Marjolijn: Vaag neem ik aan dat je een geintje maakt. Of ik hoop het altijd. Maar voor het geval dát... Dit is de oerversie (niet de eerste, maar dé versie): http://www.youtube.com/watch?v=8smO4VS9134. Onze eigen Lee is er ook groot mee geworden: http://www.youtube.com/watch?v=FAe3KtPBtXg.

    Maar om echt te begrijpen wat dit nummer speciaal maakt, moet je vooral even luisteren naar deze uitvoering: http://www.youtube.com/watch?v=ALuJ4zwYQCE, voorafgaande aan de wedstrijd Celtic - Barcelona van november vorig jaar. Kippenvel tot op het bot.

    Welke versie ASR gebruikt heeft, durf ik niet te zeggen. SoundHound herkent 'm in ieder geval niet. Ik ga het eens vragen aan ze, via Twitter!

    geplaatst op
  • @Marjolijn: zie https://twitter.com/Marketingfacts/status/298526594169982976. And now we wait... :)

    geplaatst op
  • Ik ben een ras-ajacied, maar van deze reclame krijg ik keer op keer kippenvel. Top gedaan.

    geplaatst op
  • Geweldig hoe ASR de Diergaarde helpt, heel fijn dat het op deze prachtige wijze kan, chapeau! Ik ben een Limburgse die samenwoont met een rasechte Rotterdammer die trots is op z'n stad en de warmte die ik al zo vaak gevoeld heb in het Rotterdamse komt ook hier weer naar voren.

    geplaatst op
  • Komt net binnen in de mailbox:

    "Olli, de olifant die samen met oud-voetballer Giovanni van Bronckhorst de hoofdrol vertolkt in de commercials die a.s.r. voor Diergaarde Blijdorp maakte, heeft inmiddels duizenden fans door heel Nederland. Hij heeft zelfs een eigen fanpage op Facebook. Daarom bouwt Diergaarde Blijdorp een speciaal verblijf voor ‘grote Olli’ waar hij samen met duizenden ‘kleine Olli’s’ zal gaan wonen. Op donderdag 28 maart wordt het verblijf van Olli geopend en vanaf dan zullen ook de kleine Olli’s te koop zijn. De opbrengst van de verkoop komt geheel ten goede aan Diergaarde Blijdorp."

    geplaatst op
  • Heb deze campagne op de voet gevolgd. Zeer interessante case van strategie en marketing op top niveau.
    Alles klopt aan deze campagne en is tot in de details bedacht. De tv campagne is meer een ondersteuning terwijl social media, zo lijkt, de campagne stap voor stap in de richting duwt waar ze hem willen hebben. Dat ze het voor elkaar hebben gekregen om ook nog een enorme hype rond die olifant te creëren is erg knap. Ik ben benieuwd naar de bezoekers aantallen van Blijdorp sinds deze campagne van start ging. Ik las ergens dat ze rond de 10.000 bezoekers per week erbij hadden. Maar daarnaast hebben ze van Blijdorp een heel goed merk gemaakt binnen erg korte tijd.
    Ik denk dat het nog een aantal jaren gaat duren voor dat marketeers, marktonderzoekers en strategen echt volledig begrijpen hoe deze campagne in elkaar zit. Maar complimenten aan het bureau (John Doe) en aan Bob Stehman van ASR. Ik zal nog vaak aan deze campagne refereren in gesprekken met collega's.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.