ReclameReview: De Wolf, De Vos én De Beren in slechte EK-cultcommercial

2 juni 2021, 13:00

Oranje-commercials zijn er in allerlei soorten en maten. De grote merken pakken altijd flink uit, inclusief spaaracties bij supermarkten. Maar hoe haak je in als je nog nooit eerder een tv-commercial hebt gemaakt? Horecaketen De Beren doet dat met de hulp van oud-international John de Wolf en commentator Sierd de Vos.

Credits

Bureau: De Beren

Doelstelling

Mensen naar De Beren laten komen nu het weer mag voor een Beren Oranje Burger.

Uitwerking

Uit het persbericht: “De Rotterdamse horecaketen De Beren heeft midden in de coronacrisis een ware televisieprimeur. Tijdens het EK lanceren zij voor het eerst in de geschiedenis van De Beren een tv-commercial. En wat voor één. De legendarische samenwerking voor de EK-campagne met oud-voetballer John de Wolf en commentator Sierd de Vos maakt het EK hét geschikte moment om voor het eerst op de Nederlandse buis te verschijnen.”

Vanaf 7 juni is de spot primetime te zien op Ned 1, 2 en 3 rondom de EK-wedstrijden ne dat is geen toeval, want op 5 juni openen de restaurants hun deuren. In de EK-campagne, waarvan de tv-commercial een onderdeel is, staat de ‘Oranje Burger’ centraal.

Oordeel

Deze commercial is gewoon te slecht voor woorden en juist daardoor zou hij best eens heel succesvol kunnen zijn. John de Wolf die niet kan acteren, Sierd de Vos die veel te overdreven zijn hysterische commentaar geeft en een concept (Erop & erover) waarmee een burger aan het EK voetbal verbonden wordt via een flinterdun lijntje… Maar goed, je zou het ook cult kunnen noemen natuurlijk.

Wat maakt het uit dat John de Wolf niet kan acteren?

Er zijn hele volksstammen die graag lachen om het gepassioneerde commentaar van Sierd de Vos. Het was dus een slimme zet van De Beren om niet alleen John de Wolf te vragen, maar ook El Sierd. En wat maakt het uit dat De Wolf niet kan acteren? Dat maakt het lekker knullig en juist totaal niet gelikt, iets waar ze in Rotterdam toch al een hekel aan hebben.

Over gelikt gesproken: zo te zien valt er heel wat van je vingers te likken als je de saus erop & erover neemt. Persoonlijk vind ik het een veel te mager haakje voor het EK, maar wie weet roepen hele volksstammen binnenkort wel ‘Erop & erover!’ terwijl ze naar het Nederlands elftal kijken. Ik heb geleerd om nergens meer verbaasd over te zijn, dus ik gun De Beren hun cultcommercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Marjolein Mens

    Bedankt voor je review, David! Jouw ongezouten mening kunnen we als Rotterdammers zeker waarderen. Wij beschouwen het als een compliment en nodigen je graag uit om de burger een keertje te proberen 😉


    2 juni 2021 om 14:45
    Hardcopy

    Wat leuk! Ik ben nu wel benieuwd geworden naar die burger inderdaad. Werkt wel hè, zo’n commercial? 😉


    2 juni 2021 om 14:52
    Marjolein Mens

    Absoluut! Zeker als jij erover schrijft, dat is toch een goed teken. De burger smaakt net zo lekker als hij eruit ziet en mag je absoluut niet mislopen. We zien je wel verschijnen!


    2 juni 2021 om 15:09
    Nils van der Knaap

    Ik kende de reclame nog niet. Ja, niet de allerbeste, maar wel duidelijk. Ik wil die burger best een keer proberen hoor 🙂

    Soms moet je het ook gewoon simpel houden.


    4 juni 2021 om 10:56
    Pedro

    Vind het wel een le6ke commercial


    19 juni 2021 om 23:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!