ReclameReview: waarom de Pride-campagne van ABN Amro broodnodig is

ReclameReview: waarom de Pride-campagne van ABN Amro broodnodig is

Tijdens Pride Week lanceert ABN Amro de Pride-campagne ‘Zelfverzekerd op de werkvloer.’ In de campagne komen verschillende ABN Amro-medewerkers uit de LGBTI+ gemeenschap aan het woord. Zij vertellen over de weg die ze hebben afgelegd naar zelfacceptatie, en hoe de werkomgeving hier een rol in heeft gespeeld. 

 

 

 

Credits

Bureau: Boomerang
Verantwoordelijk bij ABN Amro: Romée Dorsteen, Francine Fokkema, Lisa de Jong, Simone Koudijs, Monique Millarson, Ariana Schmikli, Martijn Swijghuisen Reigersberg, Saskia Versneij

Doelstelling

Een podium creëren voor ABN Amro-medewerkers die barrières hebben doorbroken. Zij dienen als inspiratie voor anderen die hiermee worstelen.

Uitwerking

Uit het persbericht: "De missie van ABN Amro op het gebied van inclusie is helder." In een begeleidend statement schrijft de bank: "Jezelf durven zijn en trots zijn op wie je bent, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom maakt ABN Amro zich, binnen en buiten de bank, al jaren hard voor een werkomgeving waar iedereen zichzelf kan zijn, ongeacht afkomst, sekse, geloof, leeftijd, arbeidsbeperking, identiteit of geaardheid."

In de campagne ‘Zelfverzekerd op de werkvloer’ gaat de bank met zijn medewerkers  in gesprek over jezelf kunnen zijn en je veilig voelen op de werkvloer. "We geven een podium aan collega’s die barrières hebben doorbroken om op dit punt te komen. Deze collega’s dienen als inspiratievoorbeeld voor anderen die hier nog mee worstelen. In het kader van Pride-week, zijn we gestart met onze LGBTI+-medewerkers."

Oordeel

Mijn eerste reactie was: moet je als bank deze strijd willen voeren? Is dat nodig, dat je laat zien hoe geweldig inclusief je bent?  En toen las ik de comments op YouTube... Lees en huiver:

Is het nodig, dat je laat zien hoe geweldig inclusief je bent?

  • "Jullie praten over diversiteit maar ik weet 100% zeker dat de mensen aan de top allemaal oude blanke mannen zijn. En gelukkig maar want hun zijn de enige die deze onzin nog kunnen opruimen."
  • "Waarom moet een bank zich bezighouden met die linkse woke religie? Wat heeft dit in godsnaam met bankieren te maken? Doe weer eens normaal!!!!"
  • "Een bank dat post modernistisch marxistisch gelul bezig is, heel eng."
  • "Als oude blanke heteroman voel ik me niet meer veilig in een politiek correcte wereld die het afwijkende als normaal beschouwt en het normale als afwijkend."
  • "Als ik om religieuze reden tegen homofilie ben, moet mijn rekening nu maar opzeggen. De bank namelijk nooit in verband gebracht met sexualiteit! Jullie zijn knettergek!"
  • "Deze woke kanker troep komt alleen maar wanneer er heel veel paniek is."

Kortom: het is heel, heel hard nodig dat merken hun nek uitsteken op dit gebied. Deze reacties gaan zoveel verder dan alleen een reclame niet leuk vinden. Er valt nog heel wat te winnen.


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Ik snap niet zo goed je conclusie, je zegt dat dit soort reclames nodig zijn door de harde opmerkingen.
    Uit de reacties die hier geplaatst zijn heeft iedereen iets te zeggen over de bank zelf, maar niemand zegt iets over de personen zelf dat deze verschrikkelijk zijn.

    Het is dus eigenlijk niet nodig om te laten zien hoe inclusief je bent, aangezien je dit nu als iets speciaal definieert.

    Zoiets als dit:
    https://www.youtube.com/watch?v=GeixtYS-P3s

    Zo is ook de vraag, wat wil je met dit soort reclame bereiken?
    Als bedrijf steek je bijvoorbeeld niet overal zomaar geld in.
    Dus als de ABN bijvoorbeeld meer klanten wilt trekken doordat ze willen laten zien dat ze inclusief zijn, gebruik je de alfabet-personen dan niet enkel om meer geld te verdienen?

    geplaatst op
  • Precies wat Timo zegt. Kritiek op corporatief 'woke washing' is géén aanval op LHBTAI+ mensen! Dus die conclusie die door jullie getrokken wordt is fout.

    Speciale aandacht geven en het indelen van mensen in groepen gebaseerd op hun geaardheid of etnische achtergrond, eigenschappen waar mensen géén invloed op hebben en ook van geen betekenis zijn, schept verdeeldheid. En creëert schaamteloos een negatieve stereotypering van blanke hetero mannen en vrouwen.

    geplaatst op
  • Meneer is dus een copywriter, dus dat hij klakkeloos de woke meningen kopieert komt als niet bepaald als een verrassing.

    geplaatst op
  • Ben zelf transgender en verschrikkelijk deze poging van ABN. Ik bepaal zelf wel met wie ik het wil delen. Zelf ben ik ook verre van geïnteresseerd wat iemand thuis doet. Jullie hebben geen idee waar jullie mee bezig zijn. Ook bovenstaand artikel getuigt ervan dat de schrijver geen idee heeft.

    geplaatst op
  • Jan Driessen is vol lof over de campagne en hij raakt een raak punt: 'Die criticasters (vooral op social media) zijn vaak conservatieve hetero’s. Die de stilte over hun bestaan nog nooit hebben hoeven ervaren op hun werk. Die blijkbaar persoonlijk ook grote moeite hebben met het publiekelijk etaleren van die andere levensstijl.'

    https://www.adformatie.nl/diversiteit/abn-amro-verdient-juist-groot-compliment-voor-pride-campagne

    geplaatst op
  • Tijd om mijn rekening op te zeggen. ABN is knettergek geworden. En het zijn nog altijd de zgn. conservatieve blanken die het leeuwendeel van de inkomsten van ABN genereren. Wellicht van belang?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.