ReclameReview: zijn we er voor elkaar? #DASLIEF

1 april 2020, 09:00

We kennen allemaal de SIRE-campagne #DOESLIEF nog wel. Inmiddels zitten we midden in een gezondheidscrisis en is de tijd aangebroken dat mensen daadwerkelijk laten zien hoe lief ze zijn voor anderen. Om waardering voor deze corona-initiatieven te tonen, lanceert Stichting Ideële Reclame ditmaal de campagne #DASLIEF.

Credits

Campagne, PR en sociaL: Joe Public, Coopr en Blauw Gras

Geluid: Soundcircus

Postproductie: MacGyver Post

Edit en productie: MediaMonks

Graphic design: Bart ter Haar

Studio: Prodigious

Website: Interattractive/Jeroen Hessing

Display advertising en SEA: Searchresult

Live stream: Coosto

Monitoring: Monalyse

Onderzoek: MeMo²

#DASLIEF-dag: Mediacollege Amsterdam

IT: Feka

YouTube: 5PM

Mediabureau: Stroom

Doelstelling

Mensen bedanken die anderen helpen en zo de saamhorigheid in Nederland verder vergroten.

Uitwerking

In korte commercials van 10 seconden laat SIRE zien dat er waardering is voor de vele corona-initiatieven die er in Nederland zijn ontstaan de afgelopen weken. De uitwerking is heel simpel met een enkel shot, waarbij de vocie-over de tekst opleest die in beeld staat.

Oordeel

Zullen we hier maar gewoon heel kort over zijn? Wat een geweldige campagne! Dit is de perfecte opvolger van de #DOESLIEF-campagne. ‘Da’s lief. Dankjewel, namens ons allemaal.’ Daar zit gewoon alles in. Waardering, oprechte dankbaarheid én – heel belangrijk – het gevoel dat we het tijdens deze coronacrisis samen moeten doen. ‘Ons allemaal’, daar draait het om. De maatregelen die het kabinet neemt en de corona-initatieven die de afgelopen weken als paddenstoelen uit de grond schoten: ze zijn bedoeld om onze hele samenleving verder te helpen en zo goed mogelijk te beschermen. Dat idee komt in deze campagne heel kort en krachtig terug.

Uiteraard werd er op de #DOESLIEF-campagne flink wat kritiek geplaatst (want dat kunnen wij Nederlanders vooral erg goed). Het mooie vind ik dat veel van de mensen die destijds kritiek hadden nu ongetwijfeld anderen helpen in deze moeilijke tijd en dat ze zich nu nog een keer kunnen ergeren aan de opvolger #DASLIEF. Deze is ook voor jullie, brompotten! 😉

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Lucy van der Helm

    Goedemiddag David,

    Mooi artikel. We zijn het er uiteraard helemaal mee eens :-).

    Klein puntje van aandacht: SIRE is een onafhankelijke stichting. Wij hebben géén banden met de overheid en wij krijgen ook geen subsidie. SIRE is een initiatief van de communicatiebranche, we zijn opgericht in 1967. Alle campagnes komen tot stand middels de belangeloze medewerking van de branche. So you know! Hartelijke groet, Lucy


    1 april 2020 om 11:09
    jeroenmirck

    Beste Lucy, daar hebben we helemaal overheen gelezen, want dit is gewoon bij ons bekend. We hebben het natuurlijk even aangepast. Excuses voor de vergissing.


    2 april 2020 om 14:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief