ReclameReview: Brood. Goed verhaal.

4 april 2018, 13:00

Blijkbaar eten Nederlanders en Belgen steeds minder brood. De bakkers willen hun product daarom wat meer onder de aandacht brengen met de nieuwe campagne ‘Brood. Goed verhaal.’

Credits

Verantwoordelijk bij klant: Zsuzsan Proos, Frank Janssen, David de Bruijn

Creatie: Bert Kerkhof, Ivar van den Hove, Luuk van de Put, Jurre van de Ven

Strategie: Gabriël Snuverink

Account: Eddy Salfischberger, Mireille Elberse, Joost van der Pol

RTV producer: Vittoria Robijns

Productiemaatschappij: Nosh

Executive producer: Remco den Hartog

Regisseur: Niels la Croix

Offline editor: Joppo

D.O.P: Remco Schnorr

Offline edit: Joppo

Grading: Joppo (de Grot)

Geluid: Good Sounds

Titel design: Jorn Slotboom

VO search: Tone of Voice

Creatie België: Veerle Vandenbroucke, Gilles André, Kris Lenaers

Account België: Barbara van Huis, Sarah Lankhorst

Productie België: Raygun

Mediabureau Zigt: Niels Schoonman

De doelstelling

Zorgen dat consumenten brood als ‘waardevol en volwaardig product’ gaan zien en daarnaast als beroepsgroep meer betrouwbare informatie geven over brood en gezondheid.

De uitwerking

Een ode aan brood in 30 seconden. Intense beelden en een scherpe voice-over komen snel gemonteerd op je af. Met als uitsmijter: ‘Brood. Goed verhaal.’

Het oordeel

Ik vind het er allemaal lekker uitzien: de variatie aan broodsoorten, de vele manieren waarop je brood kunt beleggen. Maar ook de snelle manier waarop de commercial is gemonteerd vind ik een toegevoegde waarde. Het maakt indruk, zeker met de poëtische tekst erbij.

Maar goed, ik eet niet glutenvrij of koolhydraatvrij. De vraag is dus: ga je hiermee de mensen overtuigen om toch weer brood te gaan eten, die eerder juist een bewuste keuze hebben gemaakt om geen brood meer te eten? Dat lijkt me niet. Net zoals vegetariërs niet ineens vlees gaan eten als je ze een commercial laat zien met allerlei goedbereide vleesvarianten.

Daarom vind ik het goed dat de afzenders (en dat zijn er nogal wat) ook met onderbouwde informatie komen op de campagnesite over de voedingswaarde van brood en over hoe gezond het nu eigenlijk is. Dan nog blijft het de vraag of notoire broodhaters ineens de knop om zullen zetten, maar het is een begin.

Overigens vraag ik me af of die afsluiter met de Europese vlag positief of juist negatief gaat werken in dit geval. Het heeft toch wel een hoog ‘Deze boodschap wordt ons opgedragen vanuit Brussel’-gehalte.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    gerbenbusch

    Het is niet ondenkbaar dat in onze 24-uurseconomie brood verder op marktaandeel gaat inboeten ten faveure van drinkontbijtjes, smoothies en de standaard voorverpakte belegde broodjes bij AH To Go en het tankstation. Met name de vloeibare vervangers lijken me op den duur toch effect te gaan hebben op de spijsvertering. Focus op de waarde van volle granen en vezels is misschien een slimmere insteek.


    4 april 2018 om 15:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!