ReclameReview: Brand Bier

7 augustus 2014, 13:00

Als de oudste bierbrouwerij van Nederland (sinds 1340) een nieuwe fles introduceert, dan hoef je eigenlijk alleen dat maar als boodschap te verkondigen in je commercials. Dat is dan ook precies wat Brand doet. “Dat. Maar dan in een nieuwe fles.” is de boodschap van zes korte commercials. Samen met het vertrouwde gevoel van de aloude smaak die bewaard is gebleven.

Credits:

Creative Director: Lode Schaeffer (INDIE)

Art Director & Designer: Fethi Uluak (INDIE), The Stone Twins

Motion Design Director: Paul Postma

RTV: Jojanneke Wennekker (INDIE)

Account Management: Maroeschka Volker, Tim Sneep (INDIE)

Productiemaatschappij: Hazazah Film & Photography

Regisseur: Krijn van Noordwijk

Producer: Cynthia Fidder

D.O.P.: Mick van Rossum

Off-line: Hazazah Film & Photography

Editor: Ben Isaacs

Muziek: Ernst Reijseger / Studio Frans Wajon

Geluid: Wave Studios

On-line post-productie: Captcha!

Mediastrategie: Starcom

Verantwoordelijk bij de klant: Bram Westenbrink, Marc Scholten, Baukje de Nekker

De doelstelling:

Communiceren dat Brand een nieuwe fles heeft, maar de smaak als vanouds is.

De uitwerking:

Deze serie commercials houdt het zo minimaal mogelijk. De doelgroep wordt door middel van korte contactmomenten (10 seconden) gerustgesteld en geïnformeerd. Ja, Brand zit in een nieuwe fles. Ja, de smaak is onveranderd gebleven. In de films is te zien wat het effect is van die eerste slok Brand. En dat is nu precies wat er onveranderd is gebleven.

Het oordeel:

Ik houd van korte commercials. Als je die kunt maken, is het je gelukt om de boodschap die je wilt overbrengen heel bondig samen te vatten. Dat is hier ook het geval. Eigenlijk is de hele doelstelling die hierboven geformuleerd is letterlijk uitgewerkt in AV-vorm. De smaakbeleving wordt uitgebeeld en de nieuwe fles wordt zowel door de voice-over als de close-up aandacht besteed. Zo simpel kan het dus zijn.

Een grote valkuil in het reclamevak is dat bedrijven vaak heel veel willen vertellen. Want zendtijd/advertentieruimte/etc. is al duur genoeg. Maar al die boodschappen komen de duidelijkheid van je communicatie niet ten goede. Daarom vind ik deze serie zo mooi.

Nog een reden waarom ik van korte commercials houd: daardoor kun je vaker in beeld komen bij de doelgroep voor hetzelfde geld. Je budget is daardoor ineens toereikend voor een veelvoud aan contactmomenten. En door de duidelijke boodschap zijn korte commercials ook nog makkelijker om te onthouden.

Uiteraard heb ik nog wel een kanttekening: ik vind deze commercials niet typisch voor Brand. Het had net zo goed over Grolsch of Bavaria kunnen gaan. Wat we zien is de reactie van diverse mensen op die eerste slok bier. Maar goed, dat is een probleem waar veel biermerken mee worstelen, want waardoor onderscheiden ze zich nu écht van de rest? Brand had bijvoorbeeld iets kunnen zeggen over hun status als oudste bierbrouwer van Nederland. Aan de andere kant: niemand zit op oud bier te wachten…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Bert

    Je bent gek, die is juist ontzettend goed.


    1 augustus 2016 om 20:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!