Nieuw bureau, nieuwe strategie, nieuw product, nieuwe commercial voor Bolletje. We zien een juf die niet te zwaar wil ontbijten maar wel energie nodig heeft. Dus vraagt ze aan Bolletje om een oplossing te bedenken.
Credits:
Creative agency: Havas Lemz
Verantwoordelijk bij klant: Sándor van Mil
Agency Producer: Vanessa Janssen
Regie: Sven Super
Productiemaatschappij: In Case of Fire
Producer: Arjan Oosterveen
D.O.P.: Rutger Storm
Offline montage: Marc Bechtold - Kapsalon editing & hard cuts
Postproductie: Postoffice Amsterdam
Sound: Kees Kroot - Soundcircus
Casting: Groen Casting
Mediabureau: Mediaxplain*
De doelstelling
Het nieuwe product Lichte Crackers introduceren.
De uitwerking
De bakkers van Bolletje zijn experts in het bedenken van nieuwe producten die precies aansluiten bij de behoeften uit de markt. Dat wordt in deze commercial heel letterlijk in beeld gebracht. De juf praat tegen de bakkers en de bakkers komen direct met een oplossing: Lichte Crackers.
Het oordeel
Het eerste dat opvalt is dat de juf in deze commercial, net als sommige van haar Amerikaanse collega's, een individuele handshake heeft met elke leerling. Dat kost inderdaad wel energie. Maar ik vind de projectie van dit fenomeen op een Nederlandse klas toch een beetje vreemd. Het komt vooral heel niet-Nederlands op mij over, terwijl Bolletje juist een merk is dat graag normaal doet.
Dan het concept van de rechtstreekse conversatie tussen de klant en de bakkers van Bolletje. Dat vind ik een leuk idee en het is ook goed uitgevoerd hier. Een concrete vraag van de juf wordt heel concreet opgelost door de inventieve bakkers. De USP's worden er goed bij verteld: voedzaam, dun, licht en makkelijk. Het product past precies bij de wensen van de hedendaagse consument.
Maar als je deze commercial vergelijkt met een Bolletje-commercial uit 2010 dan komen daar eigenlijk vrijwel dezelfde USP's aan bod: licht en voedzaam. Alleen gaat het hier om Bakkers Crackers. Dan vraag je jezelf natuurlijk wel af hoe inventief de bakkers van Bolletje eigenlijk zijn. Of is het gewoon oude wijn in nieuwe zakken?