ReclameReview: bloomon

1 februari 2017, 13:30

De eerste tv-commercial van bloomon is een feit. Hierin speelt het merk in op het geluksgevoel dat bloemen geven.

Credits

Creatieve concept: Michiel Steyn, Rozsa Groothoff, Isabel Groothoff – bloomon

Productie: Sytse Kuilman, Friso de Ronden – Doogle Productions

Regie: Michiel Steyn

D.O.P.: Bas Andries

Art Director: Nicole Huisman

Editor: Brian Ent – Kapsalon

Grading: Tim van Paassen – The Compound

Sound studio: Braasem Muziek

Verantwoordelijk bij bloomon: Patrick Hurenkamp, Monique Reinhold, Carolien Hannink

De doelstelling

De naamsbekendheid van bloomon verhogen en zo meer abonnementen verkopen.

De uitwerking

In de tv-commercial speelt bloomon in op het geluksgevoel dat bloemen geven. Een bijzondere bos op tafel werkt in alles door, luidt de boodschap. “Met onze bloemen bezorgen we happiness aan huis”, zegt Patrick Hurenkamp, founder van bloomon. “Een mooie bos bloemen geeft niet alleen je woonkamer, maar ook je gevoel een enorm positieve boost. Het is alsof je de zon in huis haalt. Maar dan moet wel alles kloppen.” Dat laatste zit hem vooral in de kwaliteit van de bloemen en de service eromheen.

Het oordeel

De sfeer van de commercial vind ik heel mooi en hij past precies bij de bloemen die bloomon verkoopt. En bij het geluksgevoel dat ze onder de aandacht willen brengen. De manier van filmen in het eerste deel, de muziek en het kleurgebruik in het laatste deel sluiten daar goed bij aan.

Eén van de eerste dingen die je leert als het gaat om het bedenken van commercialconcepten is dat de commercial ook zonder geluid de boodschap over moet brengen. Als ik in dit geval de mute-versie bekijk, zie ik heel duidelijk de emotieboog die de makers hebben toegepast. Het gaat van geluk via een klein moment van ongeluk naar weer een uitgebreid geluksmoment. Allemaal door bloemen.

Dus als je de commercial zonder geluid bekijkt, is het eigenlijk een aanbeveling voor de hele productgroep en niet specifiek voor bloomon. Oké, de naam bloomon staat constant in beeld, dus er wordt wel duidelijk aan branding gedaan. Met het geluid aan komt er ineens heel veel informatie op je af. Het gaat over service, bloemen, zon, gedachten, anders reageren als het tegenzit, goed gevoel, bijzondere stijl bloemen, bezorgd aan je deur, ook ’s avonds, direct van de kweker, extra lang genieten, bestel op bloomon.nl. (Stop de tijd.)

Er wordt heel, heel veel verteld over bloomon. Maar er blijft slechts één ding hangen dat volgens mij anders is dan bij andere online bloemenaanbieders: dat de bloemen rechtstreeks van de kweker komen. Verder zou het dus net zo goed een commercial van Fleurop of Greetz kunnen zijn. Wat is er nu juist zo bijzonder aan bloomon? Volgens mij is hun grote USP dat je zelf je verwenmoment kunt bepalen: hoe groot de bos moet zijn en hoe vaak je een boeket bezorgd wilt krijgen. Daarvan komt niets terug in de commercial. Of het moet het moment zijn dat de dame van het boeket op tafel naar de deur loopt om een nieuw boeket in ontvangst te nemen, wat een beetje overbodig lijkt.

Kortom: met de audiovisuele stijl zit het wel goed, maar inhoudelijk zie ik nog wel wat verbeterpunten voor de vervolgcommercials.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!