ReclameReview: Bavaria

ReclameReview: Bavaria

Dit is niet de eerste ReclameReview over Bavaria. Een goed teken, want de commercials zijn blijkbaar vaak het bespreken waard. Of je hem nu goed vindt of slecht, je hebt een mening over deze nieuwe commercial. Dat lijkt me precies de bedoeling van de makers.

Credits:
Bureau: Selmore
Account: Nicole Florencio, Lieske Stokkers, Otto van der Harst
Creatie: Diederick Hillenius, Poppe van Pelt
D.O.P.: Michael Barrett
Editor: Kevin Whelan
Klant: Esther de Vilder, Ralph Bongaerts, Peer Swinkels, Eric Wewerinke
Online: Halbo van der Klaauw
Producer: Patricia McMahon
RTV: Violet van der Straaten, Marga Bierema
Regisseur: Jelle Oortman Gerlings
Productie: Bloodthirsty
Muziek: Massive Music
Postproductie: The Ambassadors
Geluid: The Ambassadors Sound

De doelstelling:
In het kader van de 'Zo.'-campagne Bavaria verder positioneren als de bierbrouwer die de zaken soms net even anders aanpakt.

De uitwerking:
Twee concurrerende bar-eigenaren zetten hun terrassen uit. Het belooft een mooie dag te worden. We zien de zon gedurende de dag over het plein bewegen. En de mannen krijgen het druk. Als één van de twee terrassen in de schaduw komt te liggen en de klanten vertrekken, komt één eigenaar met een onverwachte oplossing.

Het oordeel:
Hij is niet hilarisch, zoals de commercial met Charlie Sheen van vorig jaar. Als de clou duidelijk wordt, is dat in mijn geval een glimlachje waard. Maar goed, het gaat er niet om dat je dubbel ligt om een commercial, maar of hij meerwaarde heeft voor het merk. En dat vraag ik me in dit geval toch echt af.

Mijn grootste bezwaar is dat ik de commercial niet duidelijk associeer met Bavaria. Tuurlijk, de logo's in de commercial en de 'Zo.' zijn er wel, maar de rest is niet heel typerend voor het Brabantse biermerk. De bedoeling is dat Bavaria zich wil positioneren als de bierbrouwer die de zaken soms net even anders aanpakt. Dat klopt op zich wel met de clou: als de zon niet komt, dan haal je hem zelf maar op.

Maar toch vind ik de uitstraling niet direct typisch voor Bavaria. De Amerikaanse sfeer, het terras onderaan een wolkenkrabber... ik vind het niet echt iets voor Bavaria. Naar mijn gevoel worstelen meer biermerken daarmee, want dat had ik ook bij de lange commercial die Heineken voor de finale van de Champions League heeft gemaakt. Blijkbaar is het moeilijk om het gevoel te communiceren waar een biermerk voor staat. Of misschien hebben merken als Amstel en Jupiler gekozen voor een positionering die makkelijker en laagdrempeliger is (bier drinken samen met je vrienden). Zeg het maar.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik ben het er mee eens dat het in eerste instantie iets weg heeft van een Amerikaanse stad i.p.v. een Brabants dorp. Toch zijn de zonnepanelen die 'geactiveerd' worden wel een erg 'nuchtere en Brabantse' oplossing om de klanten de trekken.

    Ik vind hem in ieder geval goed in het rijtje passen van eerdere reclames van Bavaria.
    Ik moest wel lachen om de creatieve oplossing en kreeg meteen zin in een biertje (van uiteraard Bavaria ;))

    Groet, Mike van Diesen

    geplaatst op
  • Internationale reclame, met een internationaal karakter? Zie de groene flessen die gebruikt worden...

    geplaatst op
  • Goed punt, Michael.

    geplaatst op
  • Wie het laatst lacht............... als ik het op die manier bekijk is de reclame leuk. Aan de andere kant kan ik het ook zien dat Bavaria er alles aan doet om de concurrent dwars te zitten. Dit zorgt voor mij weer voor een dubbel gevoel. Maar het zonnetje schijn..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.