ReclameReview: Asics Gel-Kayano Evo

6 april 2016, 11:00

Er zijn heel veel manieren waarop je een sneaker kunt promoten. Asics kiest ervoor om hun nieuwste model via illustraties aan te laten sluiten bij de ‘urban style’.

Credits

Bureau – 180 Amsterdam

Chief Creative Officer – Al Moseley

Managing Director – Stephen Corlett

Executive Creative Directors – Dan Treichel, Dave Canning

Creative Director – Adam Noel, Martin Terhart

Creative Team – Tony Bartolucci (art), Lachlan Palmer-Hubbard (art), Chase Kimball (copy)

Designer – Javier Garcia

Account Manager – Nicole Scopes

Producer – Eline De Roo (print), Claire Ford (animation)

Planner – Vincent Johnson

Business Affairs – Pamela Villaflores

Client

Head of Marketing Lifestyle Europe – Francesco Sala

Trade Marketing Coordinator Lifestyle – Sophia Broos

Print production

Illustrator – Andy Rementer

Agent – Big Active

Film production

Animator – Andy Baker

Agent – Hornet

Sound Design – Randall Macdonald @ Wave Amsterdam

De doelstelling

De nieuwe Asics Gel-Kayano Evo neerzetten als de ultieme urban schoen en zo meer sneakers verkopen.

De uitwerking

Dankzij de stijl van het illustratie-duo Andy Rementer en Andy Baker wordt de nieuwe schoen van Asics heel urban neergezet. In de animaties zijn onderdelen van enkele Europese steden weergegeven om zo het thema ‘One with the city’ te ondersteunen.

Het oordeel

Wat voor mij meteen werkt in deze commercial is de muziek die gebruikt is. Al moet ik wel zeggen dat de laatste vijf seconden van deze slechts 15 seconden durende commercial het beste uitkomen. De eerste 10 seconden zijn toch een soort intro. Maar daardoor let je dus meer op de illustraties, wat ook de bedoeling is.

Is de stijl vreemd en duidelijk afwijkend van andere commercials? Ja, dat is hij. En met een reden: het valt op en zet een bepaalde sfeer neer. De illustraties gaan voor mij te snel voorbij om er echt delen van steden in te kunnen zien. Ze dragen wel bij aan de stijl die Asics wil uitdragen met deze campagne. Het letterlijk uitbeelden van het thema ‘One with the city’ vind ik leuk gevonden.

Na de eerste keer kijken dacht ik trouwens wel: wat een korte commercial. Maar dat past wel weer perfect bij de media-inzet: YouTube, Facebook en Instagram. En je wilt als merk ook alleen maar even kort je stijl laten zien en hebt geen minuut nodig om alle features uit te leggen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!