ReclameReview: Alles uit je fiets halen is het doel

De (online) fietsenwinkel Fietsvoordeelshop.nl lanceert in het jaar van het 50-jarig bestaan zijn eerste televisiecampagne. Met de campagne ‘Haal alles uit je fiets’ wil het bedrijf nog meer mensen het plezier van fietsen laten beleven.

8 juni 2022, 15:00 1562 x gelezen

Credits

Bureau: Natwerk

Doelstelling

Nog meer mensen het plezier van fietsen laten beleven.

Uitwerking

Uit het persbericht: Niek Maas (Strategy Director bij Natwerk): ‘Haal alles uit je fiets’ spoort mensen aan om hun fiets als meer te zien dan een object om van A naar B te komen. Het is namelijk het belangrijkste stuk gereedschap dat we hebben om alles uit het leven te halen. Om het avontuur aan te gaan. En wie zijn fiets bij Fietsvoordeelshop.nl koopt, weet dus zeker dat hij er ook echt alles uit kan halen.’

In de eerste commercial van de serie zien we hoe een vrouw haar nieuwe liefde ontmoet op een e-bike van Fietsvoordeelshop.nl. Een avontuur dat start in de winkel. Fietsvoordeelshop.nl combineert namelijk het beste van twee werelden. Een webshop met een uitgebreid, scherp geprijst aanbod van alle A-merken en winkels met werkplaatsen in heel Nederland, waar je op je gemak kunt uitproberen en vakkundig advies krijgt. En waar je altijd terecht kunt voor onderhoud. Zo garandeert Fietsvoordeelshop.nl dat mensen alles uit hun fiets kunnen halen. Op beide vlakken is het bedrijf sterk gegroeid de afgelopen jaren. In krap vijf jaar tijd werd het aantal winkels vertienvoudigd. Van twee winkels in 2017 naar 20 winkels in 2022.

Henk Bakker (Marketing Manager Fietsvoordeelshop.nl): ‘We streven naar een uitgebreid winkelnetwerk om lokaal goed vertegenwoordigd te zijn. TV past bij deze fase waarin we als groeiende organisatie staan. We zijn daarom erg blij met deze mooie commercial die op een passende manier ons service component uitlicht én onze mentaliteit overbrengt op de doelgroep.’

Oordeel

Het is een promotiecampagne voor fietsen (of nog preciezer: e-bikes). Niet voor Fietsvoordeelshop.nl. Dan kan de commercial nog zo leuk en fris zijn, want dat is hij wel, maar dan ben je wel met een erg hoog gegrepen communicatiedoel bezig. Wat ze ook toegeven in hun doelstelling overigens. Dus het is een bewuste keuze.

Het enige dat ik uit deze 20 seconden haal wat relevant is voor de afzender is dat Fietsvoordeelshop.nl een webshop heeft, maar ook winkels waar je fiets rijklaar gemaakt wordt of onderhouden wordt. De rest van de getoonde beelden en argumenten zijn categoriebreed, niet merkspecifiek. Zelfs je eventuele levenspartner kun je op elke fiets ontmoeten, waar je die ook gekocht hebt.

Naar mijn mening kan deze campagne alleen maar een positief effect hebben op het merk Fietsvoordeelshop.nl als je er heel veel mediabudget voor inzet. Want zeg nou eerlijk: je wilt als merk nog meer mensen het plezier van fietsen laten beleven. In Nederland. Dat is toch net zoiets als mensen in Egypte het plezier van de zon laten beleven? Nergens ter wereld wordt er zoveel gefietst als in Nederland. Dan draag je wel echt water naar de zee met zo’n algemene campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!