Reclame ??n na grootste ergernis

Reclame ??n na grootste ergernis
, Reddion
@alexstil

Het niveau van bepaalde reclamespotjes (68 procent) staat op een tweede plek in de lijst van ‘Dagelijkse irritaties in Nederland’ van Trendbox in opdracht van Readers Digest.
Op ??n staat (met 71 procent) het gebrek aan normen en waarden in de samenleving. Het hoge prijspeil door de euro (67), zinloos geweld (66) en vandalisme (60) staan ook hoog.

Theoloog, marketingdeskundige en hoogleraar communicatiewetenschappen Anne van der Meiden wijst de individualisering in de samenleving, die gepaard gaat met zelfredzaamheid en zelfbeslissingsrecht, aan als een van de belangrijkste oorzaken voor de hoge irritatiegraad onder Nederlanders. Die heeft een negatieve invloed op de omgangsvormen

Aangezien het zoveel irritatie oplevert, zullen we dan maar stoppen met bepaalde tv reclames? Staat dan mooi in lijn met het niet meer inzetten van popups op Internet.

Bron: ANP, Adformatie


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Tja en desondanks blijven reclamemakers, omroepen en producenten allemaal doen of hun neus bloed. Men inevesteerd in 'metoo's' en slecht sentiment. Kan nooit de bedoeling zijn van reclame. De inbedding van de boodschap is belangrijk. Een slecht bericht verspreid zich helaas 10 keer sneller dan een goede..... Nog één keertje naar een voorbeeldposting...
    http://www.venturo.web-log.nl/index.log?ID=256830

    geplaatst op
  • Ik leze deze site met plezier. Het valt me echter op dat de heer AT wel heel vaak deze site ge (mis)bruikt om zijn eigen bedrijf te promoten met allerlei linkjes (die vaak niet eens ter zake doen). Klinkt als parasietengedrag en is niet zo netjes

    geplaatst op
  • @Steven. Waarschijnlijk lees ik deze site/log met even veel plezier als jij. Inderdaad ik zal door mijn enthousiasme over de onderwerpen graag willen referen en zie je regelmatig reacties met linkjes. Scheelt een hoop knip en plakwerk. Ik zou overigens ook geen enkel bezwaar maken als anderen dat in referentie zouden posten op ons log. Gebeurt ook regelmatig en zou krijg je min of meer een netwerkje aan info. Maar dat niet ter zake doen moet je me toch een keertje uitleggen, die opmerking begrijp ik niet helemaal.

    geplaatst op
  • Ben blij dat jullie beiden met plezier deze site bezoeken! Ben ook erg blij met de (vaak kritische) reacties van AT en heb er dan ook geen problemen mee als hij zo nu en dan verwijst naar een artikel dat hij (eerder) op zijn site heeft geplaatst. Het wordt inderdaad een ander verhaal als de referentie niet aansluit op het betreffende artikel wat ik overigens nog niet heb gezien.

    Nog even terugkomen op het onderwerp, ik blijf me inderdaad ook verbazen over de onbenullige tv-commercials die ik als consument af en toe voorgeschoteld krijg. De kredietbanken commercials zijn daar een mooi voorbeeld van maar zo kan ik er nog een aantal opnoemen. Is er iemand die mij kan uitleggen waarom reclamemakers dergelijke commercials maken en welk effect deze hebben (anders dan een verhoogde irritatie)?

    geplaatst op
  • Misschien is het wel de kracht van de herhaling die 't hem doet. Mijns inziens neemt de herkenbaarheid toe naar mate je hem vaker ziet. De feitelijke boodschap neem je dan al niet meer waar. Onbewust is dan de associatie met in dit geval kredieten en het merk dan toch gelegd. Ga voor jezelf maar eens na: ik denk dat je zo 3 a 5 aanbieders kan oplepelen. Dus hebben dit soort commercials toch effect.
    ....De mythe van inspelen op het onbewuste....

    geplaatst op
  • Absoluut waar, maar ik vraag me serieus af of ik nog met zo'n merk in zee zou willen gaan als ik me er aan heb geirriteerd. In sommige gevallen zal ik er niet altijd aan ontkomen maar in veel gevallen kan ik ook voor een ander merk kiezen die zich minder irritant voor het voetlicht werpt.

    geplaatst op
  • @marco/edwin. Kredietcommercials hebben volgens mij een ander doel dan bijvoorbeeld de boodschappen van een automerk. Krediet verstrekking is vaak 'one time business', een echte relatie met hun klant vinden zij niet belangrijk. Ik onderschrijf dat niet maar het valt mij op. Bij het motief van een kredietnemer (veelal lager inkomen, laag opgeleid) die niet bij zijn eigen bank financieert gaat het vrijwel altijd om impulsieve behoeftes dus is het noodzakelijk om een schot hagel los te laten op deze ontrouwe markt. Een fors schot overigens wat 'niet' geinteresseerden zal irriteren. Het cummulatieve in dit soort boodschappen is belangrijk inderdaad. Het is extractie van wat er in print plaatsvind. Massa-uitingen dus. Over de constructie van merkwaarden hoeven we het in dit kader in tegenstelling tot bijvoorbeeld het eerder genoemde automerk niet te hebben. Geen. Overigen is het zo dat door internet wel een relatie tussen product (bijvoorbeeld occasions) en financiering aan het ontstaan is. Mede omdat zulks anoniem kan.

    geplaatst op
  • @At,
    Eens. Merklading respectievelijk beleving is in deze niet relevant. Idem vwb schieten met hagel. Gaat hen uiteindelijk om de groep die zich wel voelt aangetrokken en een "laagdrempelige", "aantrekkelijke" (?) oplossing ziet voor een primaire behoefte.

    geplaatst op
  • Volgens mij gaat het hier om ergernis over het 'niveau' van reclame, en niet reclame als zodanig.
    Reclame zou een afspiegeling moeten zijn van maatschappelijke trends, dan wel een richtinggevend element in zich 'moeten' meedragen voor verbetering. Dit zie ik zelden helaas.
    Ik denk dat daar de meeste ergernis vandaan komt; het niet herkennen van daadwerkelijke behoefte.
    Communicatiebureau's doen ook nauwelijks onderzoek naar inhoudelijke drijfveren en leunen vaak op dogma's.
    Ik spreek uit ervaring.

    geplaatst op
  • Top 25 van ergernissen is nu ook te downloaden:
    http://www.trendbox.nl/eye/news/docs/040224_irritatie.bijlage.doc

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.