Reactie SPOT op BVA-onderzoek

12 januari 2005, 20:19

Vandaag heeft de Bond van Adverteerders (BVA) de onderzoeks-resultaten gepresenteerd waaruit blijkt dat tv-commercials veel minder gezien worden dan vaak wordt aangenomen. SPOT, de brancheorganisatie van de televisiereclamebedrijven, heeft daar inmiddels op gereageerd en komt met genuanceerdere conclusies.

Update 13-01:

Download het BVA-onderzoek Schokkend Nieuws voor de Buis (pdf)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Edwin Duys

    ’t is wel raak vandaag zeg!


    12 januari 2005 om 21:05
    Evert Jan

    We leven in een ‘haal’cultuur. En op TV valt -nog- niets te halen.

    Maar nog even en de commercial nieuwe stijl heeft ook deze functionaliteit. Denk aan het convergentiemodel van Talpa.

    Overigens is het ‘scoopen’ van vele weblogs wel begrijpelijk, maar de werkelijke waarde van nieuws is toch ‘hoor en wederhoor’. Zoals hier met de repliek van SPOT op mediafacts goed wordt geillustreerd. Webloggers die zeuren over het geringe respect voor weblogs in de overige media zouden hierbij kunnen stilstaan.


    12 januari 2005 om 21:13
    media

    Heeft iemand al vraagtekens geplaatst bij de representativiteit van het BVA-onderzoek? De resultaten van dit onderzoek zijn namelijk gebaseerd op de registratie van kijkgedrag waarbij slechts 100 huishoudens (341 personen) in het laatste kwartaal van 2004 op slechts een avond met vier camera’s zijn gevolgd in hun kijkgedrag naar TV. Kwalitatieve conclusies zijn in dit geval prima maar wat is de betrouwbaarheid van een uitspraak als “Nederlanders zien slechts 18% van uitgezonden reclame”?


    12 januari 2005 om 21:36
    Bernice

    Om hier een zinvolle reactie op te geven moet je het hele rapport gelezen hebben, maar eerste vragen die het oproept:

    – Ziet men 18% van de reclames of zit men bij 18% van de reclamezendtijd voor de TV? M.a.w. ook een halve reclame heeft effect. Daarnaast is het zo dat de visuele component ook bij TV slechts een deel van het effect uitmaakt, vergeet de auditieve component niet.

    – We weten allemaal wat voor effect het op het gedrag van mensen heeft als je allemaal camera’s in hun kamer hangt (of we kunnen dat wel raden…). Nu hebben deze mensen ook al zo’n SKO kastje staan, maar hoe representatief is het GEDRAG van deze mensen nog?

    – 100 huishoudens is niet heel veel (relatief grote afwijking), en 1 specifieke avond, tja, het zal net kerstavond zijn. Moet je echt meer van weten.

    Ondanks dit denk ik dat de boodschap helder is en dat hier wijze lessen uit getrokken worden. Eenieder: doe er je voordeel mee.


    12 januari 2005 om 22:55
    media

    Dank voor de update Bernice!

    Ben benieuwd of vandaag SPOT nog officieel via haar website reageert op het persbericht van BVA. De titel lijkt mij namelijk dramatisch voor SPOT.


    13 januari 2005 om 06:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!