Rating sites: Am I hot or not?

Rating sites: Am I hot or not?

Zesentwintig procent van de volwassen Amerikaanse internet-gebruikers (ongeveer 33 miljoen mensen) hebben ooit een product, service of persoon gewaardeerd via een vergelijkingssite. Dit soort sites (in Amerika ook wel “online rating systems” of “reputation systems” genoemd) mobiliseert mensen om reacties te geven en ondersteunt daarmee weer andere groepen mensen bij het maken van keuzes.

Rating sites: Am I hot or not?

Uit een onderzoek van (wederom) PEW blijkt dat steeds meer sites (van eBay tot Amazon, van Kieskeurig tot AmIhot) succesvol gebruik maken van dit principe.

Er is een duidelijke trend gaande waarbij het belang van internet als middel voor tweerichtingsverkeer sterk groeit. Internet wordt steeds meer een plek waar mensen hun meningen en ervaringen vastleggen en op een georganiseerde manier met elkaar gaan delen.

Wat cijfermateriaal uit het PEW-onderzoek:

  • 30% of Generation Y internet users (ages 18-27) have posted a rating, compared to 23% of Baby Boomers.

  • 33% of users who live in a household with an income of more that $75,000 have added a rating compared to only 22% of those who live in a household with an income of less than $30,000

  • College graduates and those who had completed some college used online rating systems more than high school graduates and non-high school graduates by about 10 percentage points.

  • Broadband users rated products online more than dial-up users.

  • Hispanics did more online rating than blacks by five percentage points.

    Meer voorbeelden, achtergronden en het Amerikaanse PEW-rapport over dit onderwerp zijn te vinden op Frankwatching.


  • Geplaatst in

    Delen

    0
    0


    Er zijn 4 reacties op dit artikel

    • Interessant. Ik schreef het al eens eerder op Higherlevel.nl: internet is het eerste massamedium waarin consumenten een stem hebben, en dat gaat een verschuiving teweegbrengen waar het huidige bedrijfsleven nog geen notie van heeft:

      Reclame? Loyaliteitsprogramma's? Over een jaar of 10 zullen consumenten elkaar op de hoogte houden van de echte waarde van bedrijven en hun dienstverlening. Zit je op de site van Bol.com, hoef je maar op en knop te klikken van een of andere plugin en hop, verschijnt er in beeld "Service: 6,7. Prijs: 5,8. Snelheid: 8,3. Overall: 7,1

      ...

      De toenemende transparantie zal een aardverschuiving teweegbrengen in de huidige economie, en nog steeds beseffen bedrijven dat niet. De automotive-branche zal niet weten wat het overkomt. De honderden miljoenen die nu aan marketing worden gespendeerd, zullen straks veel minder waard zijn. "Foute" aannemers zullen straks helemaal wel kunnen inpakken. De macht zal voor een belangrijk deel komen te liggen bij de consument, en vreemd genoeg zie ik nauwelijks bedrijven die daar al rekening mee houden. Op Emerce stond een column van een Nissan-manager die beweerde dat internet een volwassen medium is. Ze heeft er geen benul van.


      .. en niet alleen op internet gaat dat gebeuren. Straks sta je in de winkel, scan je de RFID-tag van een broodrooster via je mobieltje en *plong* het oordeel van 891 andere kopers op je display. Gemiddelde cijfer een 4,3? Niet kopen dus. Gemiddeld een 8,6? Wel kopen, maar *plong* dan bij de winkel 40 meter verderop, daar is ie €3,40 goedkoper

      geplaatst op
    • Inderdaad interessant! En net als Anders roep ik al een tijdje dat de klant steeds meer invloed gaat krijgen (power to the consumer). Vervelende is alleen dat ik dat eind jaren negentig ook riep en samen met mijn toenmalige collega's hele visionaire verhalen hield voor (met name) financiele klanten. Vooralsnog weinig van uitgekomen. Helaas.

      geplaatst op
    • Al in 1980 riep Alvin Toffler in zijn boek "The Third Wave" dat de toekomst zich zou kenmerken door meer invloed van de klant, opkomst van prosumentschap, decentralisatie et cetera et cetera. Ik denk echter dat het een geleidelijke verandering, je had in de jaren 90 wel gelijk alleen organisaties passen zich nu eenmaal wat lastig aan aan veranderingen.

      geplaatst op
    • @ Anders: boeiende toevoeging, dank!

      @ Marco en Stefan: eens met Stefan, veel is natuurlijk al eerder voorzien, maar waar we dan vaak de plank misslaan, is het goed voorspellen van de termijn waarop dingen plaats gaan hebben. Kortom: vooral doorgaan met visionaire verhalen, maar een slag om de arm als het gaat om de time-to-market van vernieuwingen.

      geplaatst op

    Plaats zelf een reactie

    Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

    Vul jouw naam in.
    Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
    Vul jouw reactie in.

    Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


    Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.