Rating sites: Am I hot or not?

7 december 2004, 22:19

Zesentwintig procent van de volwassen Amerikaanse internet-gebruikers (ongeveer 33 miljoen mensen) hebben ooit een product, service of persoon gewaardeerd via een vergelijkingssite. Dit soort sites (in Amerika ook wel “online rating systems” of “reputation systems” genoemd) mobiliseert mensen om reacties te geven en ondersteunt daarmee weer andere groepen mensen bij het maken van keuzes.

Rating sites: Am I hot or not?

Uit een onderzoek van (wederom) PEW blijkt dat steeds meer sites (van eBay tot Amazon, van Kieskeurig tot AmIhot) succesvol gebruik maken van dit principe.

Er is een duidelijke trend gaande waarbij het belang van internet als middel voor tweerichtingsverkeer sterk groeit. Internet wordt steeds meer een plek waar mensen hun meningen en ervaringen vastleggen en op een georganiseerde manier met elkaar gaan delen.

Wat cijfermateriaal uit het PEW-onderzoek:

  • 30% of Generation Y internet users (ages 18-27) have posted a rating, compared to 23% of Baby Boomers.

  • 33% of users who live in a household with an income of more that $75,000 have added a rating compared to only 22% of those who live in a household with an income of less than $30,000

  • College graduates and those who had completed some college used online rating systems more than high school graduates and non-high school graduates by about 10 percentage points.

  • Broadband users rated products online more than dial-up users.

  • Hispanics did more online rating than blacks by five percentage points.

    Meer voorbeelden, achtergronden en het Amerikaanse PEW-rapport over dit onderwerp zijn te vinden op Frankwatching.

  • Internet, intranet, online media, online marketing en new business. Dat zijn onderwerpen die me boeien en waar ik me als webwatcher, publicist, gastspreker en consultant mee bezig houd. Vanaf begin 2004 deel ik mijn kennis en ervaringen via Frankwatching, een van de bekendste businessblogs van Nederland. Op die plek en daarnaast ook op Eventblogs.nl doe ik eveneens regelmatig verslag van events.

    Categorie
    Tags

    2 Reacties

      media

      Inderdaad interessant! En net als Anders roep ik al een tijdje dat de klant steeds meer invloed gaat krijgen (power to the consumer). Vervelende is alleen dat ik dat eind jaren negentig ook riep en samen met mijn toenmalige collega’s hele visionaire verhalen hield voor (met name) financiele klanten. Vooralsnog weinig van uitgekomen. Helaas.


      8 december 2004 om 06:36
      FrankJ

      @ Anders: boeiende toevoeging, dank!

      @ Marco en Stefan: eens met Stefan, veel is natuurlijk al eerder voorzien, maar waar we dan vaak de plank misslaan, is het goed voorspellen van de termijn waarop dingen plaats gaan hebben. Kortom: vooral doorgaan met visionaire verhalen, maar een slag om de arm als het gaat om de time-to-market van vernieuwingen.


      8 december 2004 om 23:41

    Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!