Random Regio’s (II)

6 april 2006, 07:21

Een tijd geleden hebben DQA en Speurders.nl een onderzoek gedaan naar regio targeting van Falk, Doubleclick en Google. De uitkomst van dit eerste onderzoek was zeer teleurstellend bij alle systemen. Besloten is daarom hierop actie te ondernemen.

Hoewel alle systemen slecht scoorden is alleen ten opzichte van Doubleclick actie ondernomen omdat Speurders.nl dit samen met DQ&A kon oppakken. Falk is niet meegenomen omdat ze zijn overgenomen door Doubleclick. Ook Google is buiten beschouwing gelaten. Na intensief contact met Doubleclick zijn op basis van het eerste onderzoek een groot aantal verbeteringen doorgevoerd.

De afgelopen maand is het onderzoek herhaald waarbij de hulp van de bezoekers van Speurders is ingeschakeld. Allereerst, wat is er veranderd, en hoe hebben we dit onderzoek uitgevoerd?

Doubleclick heeft in samenwerking met DQ&A de IP- database verbeterd en uitgebreid. Aan bezoekers van Speurders.nl is via banners gevraagd om op deze pagina in te vullen waar zij wonen, en welke banner getoond wordt.

De resultaten:

Inmiddels is 80% van de targeting correct, waarbij bij de vorige test slechts tussen 3 en 15% accuraat was. Bij de overige 20% kwam erg vaak Amersfoort en algemeen naar voren. Klaarblijkelijk worden hier veel internetverbindingen getermineerd.

Gezien de huidige percentages correcte targetting is regio-targetting nu een betrouwbaar middel om in te zetten bij campagnes.

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

3 Reacties

    Mark de Bruin

    Regio targetting bij routeplanners werkt ook uitstekend op basis van vertrek en aankomstlocatie… Zo doen we het ook op 9292ov.nl (OV planner). Zo kunnen we op basis van de vertreklocatie bijvoorbeeld een campagne van kabelaar tonen (triple play). Vertreklocatie is vaak de woonplaats. Ook op basis van de aankomstlocatie kun je erg leuke dingen bedenken….


    6 april 2006 om 11:57
    Arnout Veenman

    De regio targeting wordt hoogstwaarschijnlijk gedaan op basis van de gegevens van RIPE, AfriNIC, APNIC, ARIN en LACNIC. Deze zijn verantwoordelijk voor de uitgifte van IP-adressen. Zo goed als alle netwerken van Planet Internet staan geregistreerd op een adres in Amersfoort. Gezien Planet Internet een vrij grote speler is op het gebied van internet toegang in Nederland. Denk ik dat dat de reden zal zijn dat Amersfoort vrij veel wordt weergegeven. Zelf heb ik ook Planet Internet ADSL en bij mij werd ook Amersfoort weergegeven op de testpagina van Speurders.


    6 april 2006 om 14:24
    media

    Maarten, 80% van de targeting is nu correct maar op basis waarvan is dat nu getest? Een IP-adres blijft toch verwijzen naar een ISP en als die toevallig in Amersfoort, of zoals in mijn geval Groningen, zit dan is het toch onmogelijk om mij goed te targetten of mis ik nu iets?


    6 april 2006 om 16:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!