Een tijd geleden hebben DQA en Speurders.nl een onderzoek gedaan naar regio targeting van Falk, Doubleclick en Google. De uitkomst van dit eerste onderzoek was zeer teleurstellend bij alle systemen. Besloten is daarom hierop actie te ondernemen.
Hoewel alle systemen slecht scoorden is alleen ten opzichte van Doubleclick actie ondernomen omdat Speurders.nl dit samen met DQ&A kon oppakken. Falk is niet meegenomen omdat ze zijn overgenomen door Doubleclick. Ook Google is buiten beschouwing gelaten. Na intensief contact met Doubleclick zijn op basis van het eerste onderzoek een groot aantal verbeteringen doorgevoerd.
De afgelopen maand is het onderzoek herhaald waarbij de hulp van de bezoekers van Speurders is ingeschakeld. Allereerst, wat is er veranderd, en hoe hebben we dit onderzoek uitgevoerd?
Doubleclick heeft in samenwerking met DQ&A de IP- database verbeterd en uitgebreid. Aan bezoekers van Speurders.nl is via banners gevraagd om op deze pagina in te vullen waar zij wonen, en welke banner getoond wordt.
De resultaten:
Inmiddels is 80% van de targeting correct, waarbij bij de vorige test slechts tussen 3 en 15% accuraat was. Bij de overige 20% kwam erg vaak Amersfoort en algemeen naar voren. Klaarblijkelijk worden hier veel internetverbindingen getermineerd.
Gezien de huidige percentages correcte targetting is regio-targetting nu een betrouwbaar middel om in te zetten bij campagnes.