Je bekijkt een artikel van

Fijn om een plan voor je eigen organisatie te schrijven

De marketingopleiding NIMA C ís te doen, mits je het echt graag wil. Verse diplomahouder Kevin Rosijn: ‘Binnen Rabobank wordt de opleiding NIMA-C als een in-company traject aangeboden, een mooie kans die precies aansloot op mijn behoefte.’

8 november 2023, 11:00 1295 x gelezen

NIMA C wordt geregeld zomaar in één rijtje genoemd met de overbekende NIMA-diploma’s NIMA A en  NIMA B. Vooral die laatste heeft al decennia een wat mythische status als hét marketingdiploma en een soort tijdelijk levensdoel voor alles en iedereen die zijn of haar marketingkennis op dat niveau te krijgen. ‘C’ is nog een tandje daarbij.

Stop je niet voordat je de top in het marketingvak hebt bereikt? Ben je de commerciële beleidsbepaler van een organisatie of merk, of ambieer je die functie? Dan is NIMA C Marketing je op het lijf geschreven. Je gaat commerciële uitdagingen vanuit een helikopterview analyseren en vertaalt de uitkomsten naar een slagvaardig strategisch marketingbeleid.

Getuigenissen van NIMA C-veteranen

NIMA-collega Yvonne Nicasie is begonnen aan een interview-serie met professionals die NIMA C gedaan hebben om hen te vragen naar het hoe en vooral ook het waarom. Denk je er zelf over om een NIMA C-opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dat aanpakt of wat je er allemaal voor moet doen; kortom ben je benieuwd hóe kandidaten hun NIMA C hebben gehaald, dan geven deze interviews richting en een idee. In de serie geven ze een volledig maar authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke doelen ze voor ogen voordat ze eraan begonnen. Allemaal hebben ze bij verschillende opleiders NIMA C gevolgd. De interviews zijn eerder gepubliceerd op NIMA.nl

En NIMA C doe je zeker niet in one day, maar er worden geregeld kennismakingsdagen georganiseerd om een idee te krijgen van de stof die wordt behandelend, opgeven daarvoor kan hier of mail even met NIMA als je daarover meer wilt weten.

Het succesverhaal van Kevin

Waar kennen we je ook alweer van?

‘Ik ben Kevin Rosijn, 34 jaar en werk als Marketing Automation Manager bij Rabobank Nederland.’

Waarom gekozen voor een NIMA C-opleiding?

‘Ik was op zoek naar een vervolgopleiding om mijn strategische marketingkennis te verbeteren. Binnen Rabobank wordt de opleiding NIMA-C als een in-company traject aangeboden, een mooie kans die precies aansloot op mijn behoefte. Ik denk dat NIMA een goede aanvulling is voor iedere marketeer.’

Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden en wat heb je moeten laten?

‘Het was een intensief traject waar veel tijd in ging zitten. In de Corona-periode ben ik de opleiding gestart, waardoor er direct vertraging werd veroorzaakt doordat we geen fysieke tentamens konden afleggen. Toen tijdens het schrijven van mijn scriptie mijn eerste dochter werd geboren heb ik ervoor gekozen om NIMA-C on hold te zetten zodat ik focus kon hebben op mijn gezin. Begin dit jaar heb ik de draad weer opgepakt en mijn scriptie afgerond. Het scriptie traject is erg intensief, hier zit meer tijd in dan ik van tevoren had ingeschat en het heeft impact op je werk/privé-balans.’

Was je tevreden met de opleider?

‘Ja, de opleider was goed. We kregen goede inhoudelijke lessen waarbij de link tussen theorie en praktijk steeds werd gelegd met actuele vraagstukken. Tijdens het schrijven van de scriptie kon de inhoudelijke ondersteuning beter, daar zat weinig structuur in.’

Wat was de casus?

‘Ik heb een strategisch marketingplan geschreven voor één van onze services. Het is fijn om dit plan voor je eigen organisatie te schrijven, er is veel informatie beschikbaar en je leert je organisatie erg goed kennen.’

Wat miste je?

‘Ik denk dat het opzetten van een onderzoek nog onderbelicht is tijdens de opleiding, terwijl dit een belangrijk aspect is tijdens het schrijven van een strategisch marketingplan.’

Wat vond je van het examen? Wat was goed, wat kon beter?

‘Ik heb het examen online gedaan, dit heb ik als prettig ervaren.  Er hing een informele sfeer tussen examinatoren, hierdoor valt direct een deel van je zenuwen weg. Van tevoren was het lastig inschatten wat er van je wordt verwacht tijdens het examen, dit zorgt ervoor dat voorbereiding lastig is.’

Hoe voelde het, toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?

‘Erg opgelucht en een last die direct van mijn schouders viel. Als je ergens veel tijd in hebt gestoken, wil je het graag afronden dus dat voelde goed!’

Wat ga je als NIMA C-professional anders doen?

‘Er zal niet veel veranderen in mijn dagelijkse werkzaamheden. De benadering van marketingvraagstukken zal ik strategischer aanpakken. Daarnaast blijft het belangrijk om markt- en klantinzichten in te blijven brengen.’

Jouw advies voor toekomstige studenten? En wat voor NIMA?

‘Zorg ervoor dat je tijd hebt voor NIMA-C en met name voor het schrijven van je scriptie. Schrijf met voorkeur een strategisch marketingplan voor je eigen bedrijf, gericht op een actueel vraagstuk. Zoek een buddy waarmee je samen de opleiding volgt. Je kunt elkaar door moeilijke tijden heentrekken.’

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!