Programma NIMA Marketing Day 2022 in de steigers

8 maart 2022, 09:00

‘Een EV-bouwer, een reststromenverwerker, een city-marketeer, een pensioenfonds, een pakjesbezorger’

Afgelopen donderdag 3 maart is het fundament gelegd voor het programma van de zesde NIMA Marketing Day, die dit jaar plaatsvindt op 16 juni in de Fabrique in Utrecht. Na een oproep onder professionals in marketing ontstond een lijst met bijna honderd bedrijven en cases die een bijzonder marketingverhaal hebben. Die lijst is inmiddels ingedikt naar zo’n veertig bijzondere ‘merken en mensen’.

 

Natuurlijk moet er een marketingmanager van een flitsbezorger op het podium. En natuurlijk moet iemand uit de reisbranche komen vertellen over zijn of haar bedrijf. Met wekelijks nieuwe toetreders is het mooi om een fabrikant van vleesvervangers te vinden als spreker. En een EV-bouwer, een reststromenverwerker, een city-marketeer, een pensioenfonds, een pakjesbezorger, een bedrijf met nul emissie in z’n ronkende ambitie. Er moet genoeg B2B-marketing in de line-up zitten, een deel van het programma moet in het Engels en laat het sprekersprogramma ook even divers zijn als de goede bedoelingen van het vak suggereren. Kortom: het wordt weer een epische editie, net als de voorgaande marketingdagen.

Moordend Tempo

De NMD heet het grootste marketingevent van de Benelux te zijn met bijna vijftig sprekers en evenzoveel tijdslots om uit te kiezen, maar een goed en actueel programma bij elkaar puzzelen valt nog niet mee. Daarom bestaat er een Adviesraad waarin de verschillende NIMA-communities zijn vertegenwoordigd (en verder iedereen die daar graag bijzit overigens – heel democratisch allemaal). Die liep donderdag in een moordend tempo en met kritische blik door alle aangedragen bedrijven waarvan wordt verondersteld (of waarvan we gewoon weten) dat er een bijzonder marketingverhaal achter schuilgaat.

Een charmante bijkomstigheid is ook dat de organisatie wil waken voor een dag vol glimmende beauty cases. Wie in marketing werkt, weet dat er soms harde noten moeten worden gekraakt en dat zeker niet alles lukt wat op de tekentafel zo’n goed idee leek. Om die reden ontvangen sprekers een briefing waarin hen wordt uitgelegd dat het vooral eerlijke marketingverhalen moet opleveren. Bezoekers komen naar de NIMA Marketing Day om hun ervaring te delen en om er hun licht op te steken.

De NIMA Marketing Day is nadrukkelijk geen ‘NIMA-dag’. De beroepsvereniging voor professionals in Marketing, Communicatie en Sales richt zich op de breedte van het marketingvak: van pricingstrategie tot de inzet van influencers en van marktonderzoek tot martech. Inmiddels is de mogelijkheid tot inschrijven geopend voor de bezoekers. Voor de meeste NIMA-leden geldt dat ze een kosteloos toegangsbewijs kunnen aanvragen. Voor overige deelnemers geldt dat ze nog gebruik kunnen maken van een early bird-tarief. De organisatoren – NIMA en vakmediabedrijf BBP – adviseren om de deelname eventueel onder de post ‘bijscholing’ onder te brengen. Tenslotte loop je in álle gevallen de Fabrique-poort uit met minimaal één briljant inzicht, waardevol contact of gewoon een topidee.

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!